Politie Amsterdam-Amstelland

Jongen met nepvuurwapen
10-10-2001. Gistermiddag hield de politie in Uithoorn een 15-jarige jongen aan die in het bezit was van een nepvuurwapen. Getuigen hadden gezien dat de jongen het vuurwapen aan een ander toonde en belden de politie. Agenten hielden de jongen aan en vonden in zijn rugtas een nepvuurwapen aan dat niet van echt was te onderscheiden. Het wapen is in beslaggenomen en de jongen kreeg een proces-verbaal voor het overtreden van de Wet Wapens en Munitie.
Steekpartij in de Leidsestraat
9-10-2001. In de nacht van zaterdag op zondag trof de politie in de Leidsestraat een 24-jarige man aan die in het bovenlichaam was gestoken. Het slachtoffer werd naar een ziekenhuis vervoerd en is opgenomen. Wat er is voorgevallen, is nog onduidelijk. Volgens het slachtoffer werd hij zonder aanleiding neergestoken door een negroïde man. Mogelijk ging hier een woordenwisseling aan vooraf. De verdachte zou ongeveer 1.70 à 1.80 meter lang zijn en rasta-haar hebben. De recherche onderzoekt de zaak. Getuigen van dit voorval wordt verzocht zich te melden via het telefoonnummer: (020) 559 23 21

Postkantoor overvallen
10-10-2001. Gistermiddag heeft de politie een 22-jarige man aangehouden in een postkantoor op Tussenmeer nadat hij het personeel had bedreigd en geld eiste. De man meldde zich bij de balie en gedroeg zich zeer agressief. Hij legde een briefje neer met een tekst waaruit bleek dat hij geld wilde. De man was op dat moment niet gewapend. Hij ging vervolgens op een bankje zitten waar hij zonder moeite door de politie kon worden aangehouden. De man maakte een verwarde indruk en bleek bij nader onderzoek een mes in de broeksband te hebben. Hij is in verzekering gesteld.

Hond doodgereden
11-10-2001. Dinsdagochtend is op de Zijdelweg een hond aangereden door een 37-jarige automobilist uit Uithoorn. Deze reed richting Amstelveen en kreeg ter hoogte van een benzinestation op de Zijdelweg de hond voor de auto. De bestuurder kon een aanrijding niet voorkomen. De hond, een 15-jarige bouvier, overleed ter plaatse aan haar verwondingen.

Gewelddadige jongeren
11-10-2001. Dinsdagavond rond hield de politie van bureau Houtmankade drie jongens aan in de leeftijd van 16 tot 18 jaar aan. Zij worden verdacht van openlijke geweldpleging tegen een snackbareigenaar van de Kinkerbuurt. Het drietal zit nog vast.

Aanleiding van de problemen was onenigheid over bestelde snacks. Toen de zaak dreigde te escaleren, wilde de eigenaar de politie bellen. Hierop trokken de jongens de telefoon uit zijn handen en werd het slachtoffer geslagen. Ook gooide een van de verdachten een vitrine omver. Vervolgens gingen de jongens er vandoor. De gealarmeerde politie zette een zoekactie op touw en traceerde de verdachten in een tram. Deze werd stilgezet op de Hoofdweg waarna de drie naar buiten werden gehaald.

Auto over de kop
11-10-2001. Woensdagavond raakte een 25-jarige automobilist uit Vianen gewond nadat hij op de Noordzuidroute met zijn auto over de kop was geslagen. De man is naar een ziekenhuis vervoerd, maar mocht na behandeling naar huis.

De bestuurder werd in een flauwe bocht afgeleid door een van zijn schoot vallende mobiele telefoon. Hij kwam hierdoor in de berm terecht, kon met de voorzijde van de auto nog net een lichtmast ontwijken, maar raakte deze met de achterzijde. Hierdoor begon de auto te tollen en sloeg over de kop. De bestuurder kon zijn bolide op eigen kracht verlaten.
Taxi uitgebrand
11-10-2001. Vannacht rukten brandweer en politie uit naar een brand in een auto aan het Obiplein. Het bleek om een taxi te gaan. De brand werd snel geblust, maar de auto raakte zwaar beschadigd. Onderzoek van politie en brandweer wees uit dat het vermoedelijk om brandstichting gaat. De zaak wordt nader onderzocht.

Steekpartij Wittenburgergracht
11-10-2001. Woensdagavond werd tijdens een vechtpartij op de Wittenburgergracht een 18-jarige man in de rug gestoken. Hij is naar een ziekenhuis vervoerd en mocht na behandeling naar huis. De politie hield een 18-jarige man aan op verdenking van deze poging tot doodslag. Over het motief en de juiste toedracht van dit incident bestaat nog geen duidelijkheid. De verdachte is in verzekering gesteld en de recherche onderzoekt de zaak.
Arbeidsongeval Kwadrantweg
11-10-2001. Woensdagochtend raakte een 35-jarige vrachtwagenchauffeur gewond nadat hij, bij het lossen van schroot, de klep van zijn vrachtwagen tegen het hoofd kreeg. Het slachtoffer is met hoofdletsel naar een ziekenhuis vervoerd. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in.
Gewonden bij aanrijding
11-20-2001. Dinsdagmiddag raakten een voetganger en een motorrijder gewond bij een aanrijding op de Stadhouderskade. Beiden zijn naar een ziekenhuis vervoerd. De voetganger is opgenomen. De motorrijder stond te wachten voor een verkeerslicht. Toen hij optrok rende de voetganger via een oversteekplaats de weg over. Een aanrijding was het gevolg.
Nep-vuurwapens in beslag
9-10-2001. Gisteren nam de politie op het Bijlmerplein 18 niet van echt te onderscheiden vuurwapens in beslag. Ze lagen uitgestald op een marktkraam. De 38-jarige marktkoopman kreeg een proces-verbaal voor het overtreden de wet wapens en munitie.

Overval op geldloper
9-10-2001. Vanochtend rond 09.15 uur is in de Albert Cuypstraat een geldloper overvallen door twee mannen. Het slachtoffer kwam met een geldkoffer uit een winkel en werd direct besprongen door een man met een vuurwapen. De overvaller greep de geldkoffer en sprong bij een handlanger op een gereedstaande bromfiets. De verdachten reden weg in de richting van de Ferdinand Bolstraat. De politie vond de vluchtbrommer, een grijze scooter van het merk Aprilla, even later terug bij het Sarphatipark. Van de daders en de buit ontbreekt nog ieder spoor.

De bestuurder van de bromfiets was een blanke man, in het zwart gekleed. Hij droeg een zwarte helm met daaronder een groene muts en mogelijk een bril. De tweede dader was ook in het zwart gekleed. Hij droeg een driekwart zwarte leren jas en een zwarte helm. Getuigen van de overval wordt verzocht contact op te nemen met de politie via het telefoonnummer (020) 559 35 95.

Jongen redt broertje
9-10-2001. Gisteravond rond 19.30 uur werd een tweejarig jongetje door zijn broertje van elf uit het water van de Zwanenburgwal gered. Beiden werden even voor controle naar een ziekenhuis vervoerd, maar mochten daarna weer naar huis. De kinderen hadden net een boodschap gedaan en waren in de buurt van hun huis nog even aan het spelen. In een onbewaakt ogenblik raakte het jongste kind van twee te water. Zijn 11-jarige broertje bedacht zich geen moment en dook hem na. Snel wist hij zijn broertje te vinden en zwom met hem naar de kade. Door het hoogteverschil was het onmogelijk om op de kant te komen. Een 26-jarige buurtbewoner reageerde op het hulpgeroep van de kleine redder en dook ook te water. Snel hierna stond het doorweekte drietal op de kade.

Deel: ' Jongen redt broertje van verdrinkingsdood '