gemeente maastricht

107 juliana-boudewijnprijs voor stichting belgisch monument heer

26 november 1999

het gemeentebestuur van maastricht heeft besloten om de juliana-boudewijnprijs 1999 toe te kennen aan de stichting belgisch monument heer. de prijs zal door burgemeester mr. ph. houben worden uitgereikt tijdens een feestelijke ceremonie op woensdag 8 december om 17 uur in de hal van het maastrichtse stadhuis.

de juliana-boudewijnprijs werd door de toenmalige gemeente heer in 1959 ingesteld bij gelegenheid van het bezoek van koning boudewijn, koningin juliana en prins bernhard aan heer. dit bezoek vond plaats in het kader van een herdenkingsplechtigheid bij het monument dat is opgericht op de plaats waar op 11 september 1944 elf belgisch-limburgse verzetsstrijders werden gefusilleerd. sinds de annexatie van heer door maastricht in 1970 wordt de prijs door de gemeente maastricht verleend.

de prijs kan worden toegekend aan een uit belgisch of nederlands limburg afkomstig persoon of daar gevestigde instelling of vereniging die door publicaties of door activiteiten op wetenschappelijk, literair, cultureel, journalistiek of maatschappelijk gebied bijgedragen heeft tot de versteviging van de vriendschapsbanden tussen belgië en nederland. de prijs wordt door het gemeentebestuur verleend op voordracht van een deskundige jury. dit jaar bestaat de prijs veertig jaar, wat een extra dimensie geeft aan de uitreiking. de prijs, bestaande uit een geldbedrag van 1.000 gulden, werd voor het laatst verleend in 1997.

de stichting belgisch monument heeft zich verdienstelijk gemaakt voor de vriendschap tussen de beide limburgen door het verzorgen en onderhouden van het destijds opgerichte monument, dat ligt in de bossen van huize sint joseph in cadier en keer, gemeente margraten. verder organiseert de stichting de jaarlijkse herdenking op de tweede zondag in september, welke herdenking door veel nederlanders en belgen wordt bezocht. tijdens de herdenking wordt een mis opgedragen, treden muziekgezelschappen op en vindt in de zalen van het nabijgelegen klooster een afsluitende bijeenkomst plaats voor de bezoekers.

ook bezoekt de stichting ieder jaar op de eerste zondag van september het belgische rotem, waar een soortgelijk monument staat en gaat men jaarlijks naar een bijeenkomst van belgische verzetsstrijders en vaandeldragers in schinveld.

Deel: ' Juliana-Boudewijnprijs voor Stichting Belgisch Monument Heer '