Nationale Junior Museumweek 1999:

STOOM OP NAAR HET ZUIDERZEEMUSEUM

Van zaterdag 25 september tot en met zondag 3 oktober vindt de tweede Nationale Junior Museumweek (NJM) plaats voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar. Het thema van de NJM is dit jaar `De Uitvinding'. Het Zuiderzeemuseum heeft in dit kader enkele activiteiten rond de stoomwasserij uit IJsselmuiden georganiseerd. Het is de enige op stoom werkende wasserij die nog in bedrijf is in Nederland. Kinderen kunnen daar tussen 10.30 en 12.30 uur bijvoorbeeld meehelpen kolenscheppen en de stoommachine in werking stellen. Uiteraard krijgen zij daarbij de nodige uitleg van de machinist. In het wasserijdeel is een wasvrouw aanwezig. Ook daar kunnen de kinderen assisteren met het vloeibaar maken van groene zeep en de was door de wringer te halen. Op vertoon van het NJM-paspoort hebben kinderen in deze periode gratis toegang en kunnen zij deelnemen aan de kinderrondleiding om 12.00 uur.

In de loop van de 19de eeuw vestigde zich in IJsselmuiden een aantal kleine wasserijen. De IJssel en daarmee verbonden poldersloten leverden veel schoon water dat nodig is voor het wassen. Bovendien had IJsselmuiden door de ligging aan het water goede verbindingen met het achterland en plaatsen rond de voormalige Zuiderzee. Gegoede burgers uit onder andere Harlingen, Enkhuizen, Amsterdam en Den Haag lieten er hun was doen. De wasserij in het buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum is oorspronkelijk een familiebedrijf van de familie Van der Kamp.

Aanvankelijk werd deze wasserij aangedreven met paardenkracht. Een paard in een rosmolen dreef de grote houten wasinstallatie aan. In 1910 werd de paardenkracht vervangen door stoomkracht. De stoomkracht wordt opgewekt in het ketelhuis en via een drijfstang en leren riemen overgebracht op de wastrommels. Zo kan grote hoeveelheden was worden verwerkt. De opgewekte stoom zorgt bovendien voor het opwarmen van het water in de wasketels, er kan zeep vloeibaar mee worden gemaakt en het dient als verwarming in de ringleiding op de droogzolder van het wasserijcomplex. Naast het ketelhuis en het wasserijdeel is het complex compleet met het oorspronkelijke woonhuis en een droog- of wagenschuur. De stoomwasserij van de familie van der Kamp is tot 1934 in werking in werking geweest.

Junior-paspoort

Doel van de Junior Museumweek is om klassen van de basisscholen of individuele kinderen een bezoek te laten brengen aan één of meerdere musea. Met het speciale paspoort dat vooraf via school is verstrekt kunnen de kinderen de deelnemende musea bezoeken. In de actieweek is het Junior Museumpaspoort ook gratis verkrijgbaar in het Zuiderzeemuseum. In dit speciale paspoort zit een railrunnerkaartje van de NS, waarmee kinderen kostenloos met de trein kunnen reizen.

Deze kaartjes zijn geldig tot 31 december 1999. Per drie kinderen moet minimaal één volwassen begeleider meereizen. Ook wordt in het paspoort meer informatie gegeven over een wedstrijd waarmee kinderen prijzen kunnen winnen.

Openingstijden 1999

Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen is iedere dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur (met uitzondering van eerste kerstdag en nieuwjaarsdag). In de maanden dat ook het buitenmuseum te bezoeken is (t/m 31 oktober 1999), is het museum bovendien op zon- en feestdagen toegankelijk tot 18.00 uur. Voor inlichtingen kunt u bellen met de automatische infolijn 0228-318260.

Noot aan de redactie (niet voor publicatie): nadere informatie en illustraties zijn verkrijgbaar via Klaas Busstra, sector Communicatie Zuiderzeemuseum, tel. 0228 – 35 11 22. E-mail

klaas.busstra@zuiderzeemuseum.nl

Deel: ' Junior Museumweek Stoom op naar het Zuiderzeemuseum '