Jutters maken Zandvoort extra gastvrij
ZANDVOORT 22 juni 1999 - "Kunnen wij daar gebruik van maken?" straalt een mevrouw die in een rolstoel op de boulevard rijdt. "Ik weet niet eens dat ze bestaan." Bedoeld wordt de speciaal voor gebruik op het strand gebouwde rolstoelen die een maand geleden door de gemeente aangeschaft zijn. Mensen die moeilijk ter been zijn blijken niet op de hoogte van het feit dat het nu ook voor hen mogelijk is op een comfortabele manier op de mooiste plaatsen van Zandvoort te komen. Hun eigen rolstoel of looprek kunnen ze tijdelijk omwisselen voor een tochtje op het strand. Omdat de twee stoelen onder verantwoording vallen van de gemeente kan de afdeling WVG nadere inlichtingen verstrekken. Bij voldoende belangstelling overweegt de gemeente over te gaan tot aanschaf van meerdere exemplaren van dit 'wonder op wielen'.

door Ton Timmermans

Renesse, Noordwijk, Egmond, IJmuiden, Castricum, Terschelling en zelfs Haarlem hebben één of meer Jutters in huis. Jutters zijn met ruimtevaarttechnologie ontwikkelde speciale rolstoelen. Door hun dikke, als ballonnen opgeblazen, wielen kunnen ze met gemak over het rulle zand van het strand worden voortgeduwd. Omdat de Jutter geheel van kunststof is, heeft inwerking van zeewater geen enkele schade tot gevolg. De met vrolijke kleuren geel, blauw en wit beschilderde rolstoelen stonden begin deze week te wachten in het Gezondheidscentrum aan het Beatrixplantsoen. Volgens een gemeentelijk woordvoerder worden op korte termijn twee Jutters tijdelijk geplaatst bij strandpaviljoen nummer 5. Strandtenthouder Gert Toonen zou dan binnen de strandpachtersvereniging overleggen bij welk paviljoen ze het beste kunnen worden gestald. Ideaal daarvoor lijkt strandpaviljoen De Wurf omdat het vaker rolstoelgebruikers ontvangt. Deze strandtent is goed toegankelijk door haar ligging bij het dorpscentrum en is gemakkelijk bereikbaar door een brede, zacht glooiende strandopgang. Eigenaar en secretaris van de strandpachtersvereniging Jan Paap is bereid de stoelen in het zomerseizoen bij zijn paviljoen onder te brengen. Niet alleen bewoners van Nieuw Unicum kunnen er gebruik van maken, ook iedereen die slecht ter been is zal blij zijn met de geboden oplossing. Helaas is er onder die doelgroepen nog niets bekend van het bestaan van de stoelen. Daarom heeft de gemeente het voornemen met behulp van brochures en dergelijke bekendheid te geven aan de leenmogelijkheden. Strandpaviljoenhouders in omliggende kustgemeenten die reeds langer in het bezit zijn van de Jutter horen van gebruikers alleen maar enthousiaste verhalen. Nu ze moeiteloos op het strand en zelfs in zee kunnen komen gaat voor hen een nieuwe wereld open. Aan instellingen als Nieuw Unicum, Thuiszorg, Welzijn en aan allen die slecht ter been zijn zullen de WVG-gelden voor de aanschaf van deze stoelen goed besteed blijken mits voldoende publiciteit aan de uitleenmogelijkheden gegeven wordt. Ongetwijfeld zijn de Jutters een aanwinst voor Zandvoort. De rolstoelen sluiten naadloos aan bij het gevoerde 'gastvrijheidbeleid' van de badplaats.

Ton Timmermans
(freelance journalist)