27 mei 1999

KAARTVERKOOP REMBRANDT ZELF GAAT VAN START

Op 5 juni a.s. gaat de voorverkoop van start van toegangskaarten voor "Rembrandt Zelf". Deze tentoonstelling, de eerste ooit uitsluitend gewijd aan de zelfportretten van Rembrandt, is van 25 september 1999 tot en met 9 januari 2000 in het Mauritshuis in Den Haag te zien. De expositie is georganiseerd in samenwerking met de National Gallery in Londen. Vanaf 9 juni is de tentoonstelling in Londen te zien. De tentoonstelling omvat 28 geschilderde zelfportretten, 31 etsen en 7 tekeningen. De bruiklenen zijn afkomstig uit de hele wereld.
De reservering van toegangskaarten loopt via de talrijke verkooppunten van Ticket ServiceÒ Nederland.
ING Groep is de exclusieve sponsor van de tentoonstelling in Den Haag, KLM is de official carrier.

Kaartverkoop
Het is raadzaam een bezoek aan de tentoonstelling bijtijds te boeken. Om lange rijen bij de kassa te voorkomen, zijn kaarten in de voorverkoop verkrijgbaar. De toegangskaarten geven het tijdvak van binnenkomst aan, bijvoorbeeld van tien tot elf uur. Binnen die limiet bepaalt men zelf wanneer men het bezoek aan de tentoonstelling begint. Aansluitend kan de bezoeker zo lang blijven als hij wil. In de voorverkoop kost een toegangskaart f 22,50.
Vanaf 5 juni zijn kaarten te koop via de verkooppunten van Ticket ServiceÒ Nederland B.V.: de grotere postkantoren, de GWK-stationskantoren, telefonisch via tel. 0900 300 1250 (ma-za, 9.00 - 21.00 uur, 99ct p/m), via internet www.theater.nl, via teletekst SBS6 pag. 699 en via de Landelijk Bekende Voorverkoop Adressen. Bij bestellingen per telefoon, internet en teletekst worden per kaart f1,50 reserveringskosten in rekening gebracht.
Tijdens de tentoonstelling zal dagelijks een beperkt aantal kaarten aan de museumkassa te koop zijn.
Over de kaartverkoop in het buitenland kan het Nederlands Reserveringscentrum meer informatie verstrekken: 070 - 419 55 45, fax 070 - 419 55 19.

Rembrandt Zelf
Rembrandt Zelf is een unieke gebeurtenis. Nooit eerder werd een tentoonstelling georganiseerd met uitsluitend zelfportretten van Rembrandt.
Het wordt een ontmoeting van het publiek met de persoon Rembrandt en ook van Rembrandt met zichzelf: de jonge man van 20 en de oude man van 63 jaar. Er is een groot verschil tussen die twee, zowel in het uiterlijk van de kunstenaar als in de manier waarop de portretten zijn geschilderd. Zij zijn ontstaan tijdens ruim 40 jaar persoonlijke en artistieke ontwikkeling.

Op de tentoonstelling zijn die ontwikkelingen nu voor het eerst te volgen in alle stadia.
De tentoonstelling is zowel voor een groot publiek als voor deskundigen interessant.

Begeleidende publicatie
De tentoonstellingscatalogus heeft het karakter van een zelfstandig boek.
Alle bekende zelfportretten van Rembrandt zijn erin afgebeeld en beschreven, ook de schilderijen die niet deel uitmaken van de tentoonstelling. Veel bruikleengevers hebben hun schilderijen de afgelopen jaren aan technisch onderzoek onderworpen om natuurwetenschappelijke gegevens te verzamelen. De resultaten van die onderzoeken zijn in het boek verwerkt. De essays in het boek geven onder andere inzicht in de functie van Rembrandts zelfportretten en de betekenis van de kleding die hij draagt. Belangrijke bijdragen zijn geleverd door medewerkers van het Rembrandt Research Project en het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag.

Paviljoen
Op de Hofvijver wordt een drijvend paviljoen geplaatst. Hierin worden het restaurant, de informatiebalie en de uitgebreide museumwinkel ondergebracht.

Rembrandthuis
In het Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam vindt eveneens van 25 september 1999 t/m 9 januari 2000 een tentoonstelling plaats: Rembrandts schatkamer.
Rembrandt verzamelde kunstwerken en allerlei exotische voorwerpen. Deze gebruikte hij voor zijn schilderijen en hij dreef er tevens handel mee. In Amsterdam wordt dit aspect belicht.

Prijzen

Voorverkoop: Dagverkoop:
Volwassenen f 22,50 Volwassenen f 25,00 MJK/Vereniging Rembrandt* f 17,50 MJK/Vereniging Rembrandt* f 20,00

*Op de dag van bezoek dient een geldige Museumjaarkaart of lidmaatschapskaart Vereniging Rembrandt te worden getoond. In de entreeprijs is een bezoek aan de vaste collectie van het Mauritshuis
en Galerij Prins Willem V inbegrepen.

Persconferentie
De persconferentie in het Mauritshuis zal op 22 september 1999 plaatsvinden.
Nader bericht volgt nog.

Nadere informatie voor de pers:
Afdeling Communicatie
Carola Visser / Petra Welling