Partij van de Arbeid

Kabinet Kok-2 maakt vervolgstart

3 juni 1999 PvdA-voorlichting

Het kabinet Kok-2 maakt een vervolgstart. Dit maakte PvdA-fractievoorzitter Ad Melkert vanochtend bekend nadat hij bij informateur Tjeenk Willink op bezoek was geweest. Vanmiddag praten de fractievoorzitters van PvdA, VVD en D66 gezamenlijk met de informateur. Dan worden de laatste puntjes op de i gezet. Volgende week heeft Nederland weer een volwaardig kabinet. De verwachting is dat premier Kok het ontslag van zijn kabinet aanstaande maandag intrekt.

Afgelopen dinsdag hadden de fractieleiders van PvdA, VVD en D66 al een akkoord bereikt over het correctief wetgevingsreferendum. Daarmee werd de breuk in de Paarse coalitie de facto hersteld. De onderhandelaars Ad Melkert, Hans Dijkstal en Tom de Graaf werden het eens over het opnieuw indienen van het correctief referendum dat twee weken geleden net geen tweederde meerderheid in de Eerste Kamer haalde. Tijdens het debat over de ontslagaanvraag van het kabinet had PvdA-fractievoorzitter Melkert dat al voorgesteld.

De behandeling van het nieuwe voorstel gaat jaren duren. Vandaar dat nu is afgesproken dat al snel een niet-bindend correctief referendum wordt ingevoerd.

Deel: ' Kabinet Kok-2 maakt vervolgstart '