D66 Nieuws

Mondelinge Kamervragen Boris Dittrich

14 januari 1999

Op dinsdag 19 januari zal de fractie van D66 aan de ministers van Justitie en Buitenlandse Zaken mondelinge Kamervragen stellen over de positie van Nederlanders die in Marokko tot een gevangenisstraf zijn veroordeeld en daar onder erbarmelijke omstandigheden in de gevangenis zitten. Soms zitten gevangenen met twintig man in één cel, zonder sanitaire voorzieningen en zonder voldoende ruimte om allen tegelijk te slapen.
Er zitten ongeveer tachtig Nederlanders in Marokko gevangen. In juni 1998 heeft de Tweede Kamer een motie van D66 aangenomen, waarin de regering wordt opgeroepen zo snel mogelijk met Marokko een verdrag te sluiten waardoor die Nederlanders naar Nederlandse gevangenissen kunnen worden overgebracht.
Tot op heden heeft de regering zich nog niet uitgesproken of het een dergelijk bilateraal verdrag met Marokko aan zal gaan. Inmiddels hebben België, Frankrijk, Spanje en Portugal al wel zo'n bilateraal verdrag met Marokko gesloten. Hun gevangenen worden inmiddels overgedragen.
Een aantal Nederlandse gevangenen is in hongerstaking gegaan. Met name de gezondheidstoestand van Ferry Pirovano, die in de Salé-gevangenis in Rabat zit, is kritiek. Hij is vanaf 21 december 1998 in hongerstaking. Dominee Spoor die hem op 13 januari 1999 heeft bezocht vreest voor zijn leven.
Met de Kamervragen hoopt de woordvoerder Justitie van de fractie, Boris Dittrich, te bereiken dat beide ministers zullen toezeggen op korte termijn met Marokko een bilateraal verdrag te sluiten, zodat de hongerstakers hun actie zullen kunnen beëindigen.

Deel: ' Kamervragen D66 over Nederlandse gevangenen in Marokko '