Ingezonden persbericht

Persbericht 21 november 2014

Nederlandse Kastelenstichting en Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland ronden Zeeuws kastelenproject af

Op donderdag 27 november vieren de Nederlandse Kastelenstichting en de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland met een symposium in Kasteel Westhove te Oostkapelle de afronding van het project Kastelenlexicon Zeeland, een deelproject van het Kastelenlexicon Nederland. Het Kastelenlexicon Nederland is een database van de Nederlandse Kastelenstichting, waarin beschrijvingen van alle bestaande en verdwenen kastelen in Nederland zijn opgenomen.

Met financiële hulp van de Provincie Zeeland en wetenschappelijke input van prof.dr.em. P.A. Henderikx. is er twee jaar lang hard gewerkt aan het project, waarbij meer dan 200 potentiële kasteellocaties in de provincie Zeeland voor het kastelenlexicon zijn onderzocht en beschreven.

Zeeland had in de Middeleeuwen een groot aantal kastelen en kasteelbergjes. Van de kastelen resten er tegenwoordig nog slechts drie, te weten kasteel Westhove tussen Domburg en Oostkapelle, kasteel Haamstede en Slot Moermond bij Renesse. Van de meer dan 200 bergjes zijn er nog 38 overgebleven; de meeste daarvan liggen op Walcheren en Zuid-Beveland.

Het symposium in Kasteel Westhove toont de bezoeker het kastelenonderzoek in breed perspectief; aan de orde komen thema's als de sociale context van de bouwheren, het internationale karakter van de Zeeuwse mottes, de geschiedenis van het Zeeuwse kastelenonderzoek en het belang van het Kastelenlexicon als onderzoeksinstrument voor de toekomst.

Het Kastelenlexicon Zeeland is te raadplegen via de website van de Nederlandse Kastelenstichting www.kastelen.nl

Deel: ' Kastelenstichting en Cultureel Erfgoed Zeeland ronden Zeeuws kastele.. '