Carros

Italiaanse lijnen en Duitse techniek

Keinath brengt GT/C-sportwagen naar Nederland

(31 augustus 2001)

De Duitse carrosseriebouwer Keinath brengt de op de show van Genève debuterende Keinath GT/C sportwagen naar Nederland. De GT/C doet denken aan roemruchte Italiaanse sportwagens, waarvan het ogenschijnlijke eenvoudige lijnenspel resulteert in een ontstellend fraai ogende sportcoupe. Geen opsmuk, geen onnodige versierselen, geen stylingtrucjes; de vormgeving van de GT/C is doeltreffend, tijdloos en weergaloos aantrekkelijk. Voor de techniek deed Keinath een beroep op bestaande technologie van General Motors/Opel, terwijl voor de nabije toekomst ook een andere grote Duitse
autofabrikant een bijdrage zal leveren aan het motorenpallet.

De Keinath GT/C is ontstaan op de tekentafels van Horst Keinath die daarvoor samenwerking zocht met de befaamde automotive ontwikkelingspartner
Engineering + Design AG (EDAG). De ontwerpers van EDAG waren verantwoordelijk voor het tekenen van de coupé in nauw overleg met Horst Keinath, waarbij werd gezocht naar een verantwoorde harmonie tussen een klassieke vormgeving en een modern lijnen-spel. Of zoals Horst Keinath het
omschrijft: Ons doel was het creëren van een auto met de potentie om de klassieker van morgen te worden.

Horst Keinath heeft al vele conversies van bestaande Opel-modellen op zijn conto staan. Van supercompetitieve wedstrijduitvoeringen tot uiterst geslaagde cabriolet-versies van types als de Ascona, de Senator en de Monza van Opel. Zijn voorlaatste creatie was de Keinath GT, die zijn broederschap met het huis Opel en met name de fameuze Opel GT niet verloochende.

Voor de techniek van de GT/C deed de Duitse ontwerper wederom een beroep op Opel en lepelde hij de krachtige, 220 pk sterke 3,2 liter krachtbron van de Omega in het vooronder van zijn 2+2 coupé. In de Keinath zorgt deze motor
voor een topsnelheid van 248 km per uur. De acceleratie van 0 tot 100 km per uur neemt slechts 6,3 seconden in beslag voor de handgeschakelde versie; de automaat neemt er 0,9 seconde extra voor.

In de nabije toekomst zal Keinath ook een achtcilinder GT/C op de markt brengen met een cilinderinhoud van 5,7 liter en een vermogen van 350 pk. Deze achtcilinder is afkomstig van Mercedes en is gekoppeld aan een sequentiële transmissie met Tiptronic. De topsnelheid van deze GT/C is afgeregeld op 250 km/u.

De wegligging van de Keinath GT/C is volledig afgestemd op de geleverde prestaties. Vóór zijn 235/45/18 banden gemonteerd, terwijl achter 255/40/18 rubber voor het noodzakelijke wegcontact zorgt.

De standaarduitrusting bevindt zich op een hoog niveau. Met onder meer standaard geleverd: een sportonderstel, een anti-diefstal systeem, cruise
controle, elektrisch bedienbare ramen, een lederen stuurwiel, airbags, volledig lederen binnenbekleding, stoelverwarming, climate control en lichtmetalen velgen. Met ingang van modeljaar 2002 is die standaarduitrusting nog omvangrijker geworden met een Bose stereo-installatie, een Philips navigatie systeem, leder van Recaro met de kleur naar keuze en een speciale kofferset. De koper kan de Keinath in iedere gewenste kleur laten uitvoeren; het opsturen van een kleurstaal is voldoende.

Weken voor de aflevering wordt de koper bij Keinath verwacht om de stoelen, pedalen en andere bedieningselementen ergonomisch te laten afstellen op zijn en/of haar postuur.

Horst Keinath is een man met benzine in het bloed. Jarenlang was hij officieel Opel-dealer en construeerde hij daarnaast opvallende creaties op
basis van bestaande Opel modellen. Zoals de Ascona cabrio, de Monza cabrio, een verlengde versie van de Senator en de Senator Stationwagon. Ook de historische Bitter cabrio stamt van de hand van Horst Keinath. Naast wedstrijdversies van de Kadett, Ascona en Commodore bouwde Keinath ook een Formule II wagen. De één na laatste creatie van Horst Keinath was de Keinath GT, die de traditionele vormgeving van de vroegere Opel GT combineerde met de geavanceerde Opel-techniek en een unieke dakconstructie.

Hoewel de Keinath GT/C slechts in een beperkte serie wordt gebouwd, kijkt Keinath over de grens om voor zijn creaties een internationaal distributiewerk netwerk op te zetten. Ook in Nederland hebben al gesprekken plaats gevonden met potentiële gegadigden voor de officiële vertegenwoordiging.

In Duitsland bedraagt de prijs van de Keinath GT/C 100.000,- exclusief BTW.

Deel: ' Keinath brengt GT/C-sportwagen naar Nederland '




Lees ook