Persbericht TNO


Keramiek in de uitlaat maakt vliegtuigen veel stiller

English

8 december 1999

Met een door TNO ontwikkelde voering van met vezels versterkte keramische matrixcomposiet (CMC) in de uitlaat, kunnen vliegtuigturbinemotoren aanzienlijk stiller worden. Uit simulaties met deze materialen blijkt dat deze vinding van TNO Technisch Physische Dienst (TNO-TPD) in Eindhoven het geluidsniveau in het frequentiegebied waarvoor het menselijk oor het meest gevoelig is (500 Hz tot 8kHz), meer dan kan halveren. In het gebied tussen 3 en 5 kHz is de verlaging van het geluidsintensiteitsniveau zelfs meer dan 80%. Op de vinding is inmiddels in een aantal landen octrooi aangevraagd.

Dit nieuws staat in het laatste nummer van TNO Magazine dat aanstaand weekeinde verschijnt.

Licht, poreus én bestand tegen extreme belastingen Keramische matrixcomposieten zijn materialen waarbij twee of meer verschillende koolstof- of keramische fasen op microschaal aan elkaar zijn verbonden. Het door TNO ontwikkelde materiaal is relatief licht, heeft door de poreuze structuur uitstekende geluiddempende eigenschappen en is ook goed bestand tegen de sterke trillingen en temperatuurschommelingen die in een vliegtuigmotor voorkomen.

Jaarlijks worden wereldwijd duizenden vliegtuigen gebouwd die met de vinding zouden kunnen worden uitgerust. Bij al bestaande toestellen kan het de bestaande voering worden vervangen. Niet alleen vliegtuigmotoren maar bijvoorbeeld ook grote stationaire turbinemotoren (bijvoorbeeld voor electriciteitsopwekking in grote gebouwen) zouden met het materiaal akoestisch kunnen worden geïsoleerd.

De resultaten die geboekt zijn bij simulaties van de vinding, moeten nog met werkelijke geluidsreductiemetingen in de praktijk worden getoetst.
Meer informatie:
TNO Technisch Physische Dienst TU Delft

Contactpersoon:
TNO Wegwijzer
Telefoon 015 269 69 69
E-mail infodesk@tno.nl


Deel: ' Keramiek in de uitlaat maakt vliegtuigen veel stiller '




Lees ook