PERSBERICHT - 21 OKTOBER 1999

KERST IN DENEMARKEN 1999

Het duurt niet lang meer of het kerstgroen en de kruidige geur van gløgg heersen weer in de straten van veel Deense steden en dorpen. De tijd rondom Jul - zoals de kerst in het Deens heet - is in Denemarken nog ouderwets sfeervol. Een goede tijd voor een interessant 'tussendoortje' in een land dat dichtbij is en toch een heel andere atmosfeer uitstraalt.

Sfeervolle kerstmarkten in heel Denemarken

Wie heel zuinig wil zijn met kilometers en toch een kanjer van een kerstattractie wil beleven zou het stadje Tønder als reisdoel kunnen nemen. Het ligt vlak over de Duits-Deense grens, in het uiterste zuidwesten van Jutland, niet ver van de Deense Waddenkust.

Tønder is een mooi historisch plaatsje, dat een lange traditie heeft op het gebied van kerstmarkten. De tijd lijkt er te hebben stilgestaan als de ouderwetse houten kerstkraampjes er zich aaneenrijden op het oude marktplein. Tønder heeft het enige kerstpostkantoor van Denemarken, dat alle kerstpost van een speciaal stempel voorziet.

De kerstmarkt begint hier al op zaterdag 13 november en duurt tot 23 december. Dagelijks geopend vanaf 9.30 uur tot laat in de middag. Op zondag alleen 's middags. Bij de opening van de eerste markt komen alle kerstmannen van Denemarken naar Tønder. Meer informatie: tel. +45
74721220, fax +45 74720900.

Interessant voor beleving van de kerstsfeer is ook de stad Århus in Jutland, waar dit jaar in het bekende openluchtmuseum 'Den gamle By' aandacht wordt besteed aan 300 jaar kersttradities in Denemarken. Dat gebeurt ter gelegenheid van het laatste kerstfeest vóór het nieuwe millennium onder meer via een hele reeks exposities. De kerstsfeer in 'Den gamle By' is te proeven van 27 november tot 5 januari van het volgend jaar. Meer informatie: tel. +45 86123188, fax +45 86760687.

Populair is de kerstmarkt in de oude graanopslagplaats van Krusmølle bij het stadje Åbenrå in het zuidoosten van Jutland. Tal van aparte kerstgeschenken zijn op deze markt te koop. Bezoekers kunnen er ook zelf aan de slag: ze kunnen er leren hun eigen kerstkaarsen te maken. Van 30 oktober tot 20 december, alle dagen van de week van 10-17 uur. Het adres: Krusmøllevej 10, Krusmølle, DK-6200 Åbenrå. Meer informatie: telefoon + 45 74686172, fax +45 74686210.

Kerst in Kopenhagen

De Deense hoofdstad Kopenhagen heeft terecht een grote naam als het om kerstsfeer gaat. Al op 19 november begint daar de grote jaarlijkse kerstmarkt in het recreatiepark Tivoli, in het hartje van de stad. Onder een zee van feestelijke lichtjes kunnen er allerhande cadeautjes, lekkernijen en drankjes worden gekocht. Een aantal restaurants in Tivoli biedt verleidelijke kerstmenu's aan. Op het meertje van Tivoli is een ijsbaan aangelegd, waarop kan worden geschaatst. Schaatsen zijn ter plaatse te huur.

De markt duurt tot 23 december en is van zondag tot en met donderdag geopend van 11-21 uur, op vrijdag en zaterdag van 11-22 uur. Meer informatie: +45 33151001, fax +45 33750381. Internet: www.tivoli.dk

Er zijn overigens in Kopenhagen ook kerstmarkten in het romantische havenkwartier Nyhavn en in de 'vrijstad' Christiania. De laatste is een alternatieve markt. Rond kerst kan in de oude binnenstad van Kopenhagen worden deelgenomen aan wandelingen met de nachtwacht. Daarbij worden (ook in het Engels) korte verhaaltjes verteld en liedjes gezongen.

Op zaterdag 27 november vindt in het centrum van Kopenhagen de traditionele intocht plaats van de kerstman, die rond 11.30 uur op het Centraal Station van de stad arriveert. Traditiegetrouw trekt hij vervolgens door de stad, omgeven door kabouters die onderweg lekkernijen uitdelen aan het publiek. De kerstman gaat naar het postkantoor aan de Købmagergade, waar alle kinderen hem mogen helpen bij het sorteren van de kerstpost.

In het beroemde winkel-wandelgebied Strøget houden de vele winkels in de periode van 17-23 december ook zaterdags en zondags hun deuren de hele dag geopend - meestal zelfs tot 20 of 22 uur. In de restaurants en café's en ook in de vele speciale kraampjes in de straten wordt julegløgg te koop aangeboden - warme rode wijn met kruiden.

Een spectaculaire expositie is elk jaar te zien in de prachtige zaak van Royal Copenhagen op Strøget: schitterend gedekte tafels, met kostbaar Deens porselein en zilverwerk. Elk jaar nodigt de firma kunstenaars uit om de bijzondere expositie te verzorgen. Dit jaar zijn de feesttafels te bewonderen van 19 november tot 23 december.

Er is een Engelstalige brochure over Kopenhagen in de kersttijd verkrijgbaar bij de VVV, Bernstorffsgade 1, DK-1577 Kopenhagen V, tel.
+45 33111325, fax +45 33934969, www.woco.dk

Meer informatie:

Liesbeth van Galen
telefoonnummer 071-5233337 (uitsluitend voor pers). fax: 071-5211794,
e-mail: lvg@dt.dk

Deens Verkeersbureau

2300 AG Leiden

Website: https://www.visitdenmark.com
E-mail: denemarken@dt.dk

Consumentennummer: 0900-2025280 (24 uur p/d)

Deel: ' Kerst in Denemarken 1999 '