HAIRCREATORS

Keurmerk

Er zijn momenteel geen vakdiploma's nodig om een kapsalon te kunnen openen, waarmee het kappersberoep onbeschermd is. Regelmatig worden kapsalons bezocht door nieuwe klanten met 'groene haren, verbrande permanenten en verknipte coupes', met de vraag: 'kunt u hier nog iets aan doen'?
De vraag is dan ook hoe de consument vooraf kan weten dat hij met een vakbekwame en deskundige kapper te maken heeft. Sinds kort kan iemand al een kapsalon starten als hij/zij in het bezit is van het diploma Algemene OndernemersVaardigheden. Dit betekent dat de markt overspoeld zal worden door nieuwe kapsalons met kappers die geen of weinig kennis van het vak hebben. Helaas valt dit voor de consument niet aan de buitenkant van de salon te zien.

Mensen worden steeds kritischer en hechten grote waarde aan kwaliteit. Ze zijn bovendien best bereid voor die kwaliteit iets meer te betalen. Maar hoe herkent de consument de kwaliteit?
In veel branches is daar iets opgevonden. Door clustering binnen de branche en door een officieel keurmerk dat aangeeft dat de ondernemer een expert op zijn vakgebied is. Voorbeelden daarvan zijn de Erkende Verhuizers, Erkende schilders, de Keurslagers, enz.

Het managementburo Haircreators heeft voor de vooruitstrevende kapperszaak een officieel Keurmerk en Certificaat ontwikkeld ' Haircreators ', de VAKkappers, Dit keurmerk, duidelijk zichtbaar op het raam of deur van de kapsalon, geeft de consument de garantie dat er bij een gekwalificeerde kapsalon binnengestapt wordt. Het bij het Keurmerk Haircreators behorende Certificaat onderstreept de aanwezige expertise nogmaals.

Ook via Internet zal de consument vanuit de stoel kunnen bepalen, waar de Erkende Kapsalons
zich bevinden in het land, zodat de consument ziet, dat de kapsalon een Vakbekwame Expert binnen de kappersbranche is. Het kwaliteitsverschil moet duidelijk zichtbaar zijn voor de consument. Het onderscheid in kennis en vaardigheden tussen de 'doe het zelver' en de Erkende Kapsalon.

Kapsalons die het keurmerk 'Haircreators', de VAKkappers voeren dienen aan hoge eisen te voldoen. Een keurmeester zal jaarlijks de aangesloten kapsalon inspecteren.
Bovendien draagt de kapsalon de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het millieu en hygiene.

Het keurmerk Haircreators, de VAKkappers staat voor: Vakmanschap, Autoriteit, Kwaliteit,
milieu en hygiene.

09 jul 99 14:43