PERSBERICHT - 03 MAART 2000

Kiel gelegd van 's werelds grootste
Cruiseferry voor P&O North Sea Ferries.

Met groot genoegen maakt P&O North Sea Ferries bekend dat vandaag de kiel is gelegd van 's werelds grootste Cruiseferry. De ceremonie vond plaats op de Marghera Yard van de Fincantieri Groep in Venetië, Italië en werd bijgewoond door het senior management van P&O North Sea Ferries en Fincantieri.

De bouw loopt precies op schema wat betekent dat de eerste Cruiseferry wordt afgeleverd in april 2001. Het tweede schip wordt in december
2001 in de vaart genomen.

De breedte van de kiel is 31,5 meter. Het gewicht is 260 ton, wat vergelijkbaar is met het gewicht van 260 gemiddelde personenauto's. Het eerste schip, dat onder Britse vlag gaat varen, heeft een capaciteit van 1.360 passagiers, 250 auto's en 3.400 running meters plus 1500 running meters voor tweehoog geladen containers. Met een tonnage van 60.600 grt wordt het de grootste ferry in de wereld. Het betekent tevens de introductie van een nieuw concept van luxe accommodatie en innovatieve faciliteiten.

"Deze 'state-of-the-art' schepen katapulteren ons in het nieuwe Cruiseferry tijdperk", zegt Peter A. van den Brandhof, Managing Director van P&O North Sea Ferries.

Namen bekendgemaakt

Na de kiellegging maakte Peter van den Brandhof de namen van de twee nieuwe Cruiseferries bekend. "De nieuwe namen passen in de P&O traditie en bevestigen tevens het belang van de havens van Rotterdam en Hull voor P&O North Sea Ferries. Het schip wat onder Nederlandse vlag gaat varen zal 'Pride of Rotterdam' gaan heten, terwijl het Britse schip de naam 'Pride of Hull' gaat dragen."

Fincantieri staat uitstekend bekend als bouwer van grote cruise schepen voor P&O Princess en andere vooraanstaande cruise ondernemingen. Het bedrijf bevestigt dat de bouw exact volgens schema verloopt. De heer Attilio Tirelli, directeur van Marghera Shipyard: "We zijn er trots op dat we de grootste Cruiseferries ter wereld mogen bouwen voor P&O North Sea Ferries en dat we ze op tijd kunnen afleveren aan P&O".

Deel: ' Kiel gelegd grootste Cruiseferry P&O North Sea Ferries '