kinderen doen 't zelf

In de week van 12 tot 20 juni bestormen ruim 30.000 kinderen in de leeftijd van 6  tot en met 14 jaar  het plaatselijke bedrijfsleven en instellingen in zo'n 120 Nederlandse gemeenten, om een dag naar hartelust te 'roefelen' tijdens de jaarlijkse Jantje Beton Roefeldag.

Roefelen is een Vlaams woord en het betekent proeven, ontdekken, uitproberen, snuffelen aan het onbekende. Onder begeleiding nemen de kinderen een kijkje achter de schermen van de werkwereld van volwassenen en krijgen voor een keer het heft in eigen handen. Zo ontdekken ze van alles en doen ze spelenderwijs ervaringen op met verschillende aspecten van het beroepsleven. De Jantje Beton Roefeldag is een avontuurlijke ontdekkingstocht, waarbij de meest uiteenlopende zaken aan bod komen. Dit varieert van het ontwerpen van een eigen huis bij de architect of een prik geven aan een 'ziek konijn' bij de dierenarts tot een pizza bakken bij de Italiaan of surveilleren met de plaatselijke politie.

De Jantje Beton Roefeldag wordt dit jaar voor de zevende keer gehouden. Ook dit jaar is er weer veel aandacht voor techniek bij de daarvoor in aanmerking komende bedrijven. Het Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton organiseert de jaarlijkse Jantje Beton Roefdag om kinderen te stimuleren na te denken over hun toekomst en zicht te oriënteren op de mogelijkheden die binnen hun bereik liggen.

Utrecht, juni 1999

Deel: ' Kinderen doen 't zelf tijdens Jantje Beton Roefeldag '