KC, Lange Haven 93, 3111 CC Schiedam
Telefoon : 010 - 246 94 98 Fax : 010 - 246 94 99

d.d. 5 juli 1999

Kinderen uitgekeken op Nederland

Kinderen willen met de grote vakantie weg uit Nederland.

Dit blijkt uit een onderzoek van het kindercommunicatie bureau KC. Het bureau interviewde, in de periode vlak voor de grote vakantie, 500 kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Het doel was vast te stellen wat kinderen willen doen in de grote vakantie, en te achterhalen in hoeverre ouders rekening houden met deze wensen.

Kinderen willen avontuur!

De belangrijkste uitkomst is dat 71% van de kinderen het buitenland verkiest boven Nederland. De meeste kinderen willen naar het buitenland om nieuwe dingen te ontdekken, en zijn uitgekeken op Nederland. ³Er valt in het buitenland gewoon veel meer te beleven dan hier², is een veel gehoorde uitspraak. Slechts een derde van de kinderen noemt het klimaat als reden om in de vakantie weg te willen.

Of de ouders, in de ogen van de kinderen, rekening houden met hun wensen blijkt leeftijdsgebonden. Zo zegt 20% van de 6 jarigen dat de ouders hebben gevraagd wat ze willen doen in de vakantie. Dit percentage loopt op tot maar liefst 70% bij de 12 jarigen. De helft van de kinderen krijgen gedeeltelijk of zelfs volledig hun zin.

Bijna alle geïnterviewde kinderen (87%) zeggen dat het een leuke vakantie wordt deze zomer!

De volledige uitkomsten van het onderzoek kunt u aanvragen bij KC. Ook kunt u altijd even bellen met Jeroen Boschma of Jos Verveen, 010 - 246 94 98.

Deel: ' Kinderen willen met de grote vakantie weg uit Nederland '