ANP

Kinderjury kiest krantenfoto van het jaar

ANP gastheer bij verkiezing van Stichting Krant in de Klas

Rijswijk, 7 december - Op zaterdag 11 december wordt voor de vijftiende keer de beste dagbladfoto van het jaar gekozen door de landelijke Krantenfoto Kinderjury. De verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door Stichting Krant in de Klas, de educatieve organisatie van de Nederlandse dagbladen. Mede ter gelegenheid van de 65e verjaardag van het ANP vindt de verkiezing dit keer plaats in het ANP-gebouw in Rijswijk.

Stichting Krant in de Klas bevordert het 'krantenlezen' onder jongeren. De stichting verstrekt onder meer gratis kranten en maakt lesmateriaal waaruit leraren naar behoefte kunnen kopiëren. Voor de verkiezing van de beste dagbladfoto van het jaar hebben leerlingen het hele jaar foto's in de krant kritisch bekeken. Zij kozen ruim honderd nieuwsfoto's die in aanmerking komen. Er zijn foto's geselecteerd in vier categorieën: regionaal, binnenland, buitenland en sport..

De jury die zaterdag de beste foto kiest, is samengesteld uit 50 leerlingen, in de leeftijdsklasse van 11 en 12 jaar, afkomstig uit de groepen 7 en 8 van verschillende basisscholen in het land. De kinderjury is tot stand gekomen uit een voorselectie bij de landelijke- en regionale dagbladen. Vier leerlingen zijn afkomstig uit een voorselectie van World Press Photo.

Omdat het ANP op de dag van de verkiezing jarig is, heeft het persbureau de kinderjury uitgenodigd de verkiezing in het hoofdkantoor van het ANP te houden. Het ANP heeft deze feestelijke dag bovendien aangegrepen enkele vervolgactiviteiten aan te bieden. Zo krijgen de kinderen na de lunch een rondleiding door het ANP-gebouw. Ook worden zij betrokken bij het samenstellen van het persbericht en het op het net zetten van de winnende foto. Daarnaast wil het persbureau de kinderen betrekken bij de radionieuwsuitzending waarin de winnende foto wordt bekendgemaakt.

Deel: ' Kinderjury kiest krantenfoto van het jaar '