Klant meer tevreden over goedkope dan dure zorgverzekeraar


AMSTERDAM, 20150811 -- Het is niet vanzelfsprekend dat een duurdere zorgverzekeraar ook daadwerkelijk betere service levert voor haar klanten dan een goedkopere partij. Sterker nog, de klanttevredenheid van een zorgverzekeraar met een lage zorgpremie ligt gemiddeld hoger dan die met een hogere premie. Dat blijkt uit onderzoek van ZorgWijzer.nl onder 30 verzekeraars op basis van meer dan 3.500 klantbeoordelingen.

Klanttevredenheid
De vijftien goedkoopste zorgverzekeraars behalen een gemiddeld klantcijfer van een 7,8 en de vijftien duurdere een 7,5. PNOzorg (onderdeel van ONVZ) scoort het hoogste met een 8,6 en De Amersfoortste (onderdeel van ASR) het minst met een rapportcijfer van een 6,4. De verzekeraars zijn beoordeeld op vier verschillende categorieën, namelijk: premie, service, zorgkeuze en aanvullende verzekeringen.

Premieverschillen
Ondanks dat de klantcijfers dicht bij elkaar liggen, is het premieverschil tussen de goedkopere en duurdere zorgverzekeraars aanzienlijk. Dit terwijl vanuit het basispakket in principe exact hetzelfde wordt vergoed door iedere polis, aangezien de inhoud hiervan ieder jaar door de overheid wordt bepaald. Wel kunnen er aanvullende of beperkende voorwaarden gelden bij een bepaalde polis, zoals een beperkt aanbod gecontracteerde ziekenhuizen of een lager vergoedingspercentage. Toch verschilt de zorgpremie bij vergelijkbare polissen in sommige gevallen ruim 20 euro per maand, ofwel 240 euro per jaar. Waarbij de klanttevredenheid van de goedkopere variant meestal ook nog eens hoger ligt.

Klantcijfer per concern
Het Nederlandse zorgstelsel kent in totaal negen concerns die ieder meerdere labels onder brengen. Achmea, VGZ, CZ en Menzis beheren in totaal 89 procent van de totale zorgverzekeringsmarkt. De relatief kleinere zorgverzekeraars vallen overigens het beste in de smaak bij de klant. Zo wordt het concern ONVZ gemiddeld gewaardeerd met een 8,5 en DSW met een 8,1. Van de grote vier scoort CZ met haar onderliggende labels gemiddeld het hoogst, namelijk een 7,8. 


Deel: ' Klant meer tevreden over goedkope dan dure zorgverzekeraar '




Lees ook