Persbericht / autosport: Rally Hautes Fagnes

Klassezege in Rallye des Hautes Fagnes
Voor Fiat Seicentorijder Evert Bolderhey

'Een biertje voor de pechvogels'

Foyr, zondag 11 april 1999. "Een gastvrij volk, die Belgen", zegt navigator van de Fiat Seicento rallyéquipe Fassbender/Hissink. Bart Hissink: "We liggen eerste in onze klasse in de Rallye des Hautes Fagnes, met nog maar vier proeven in de Ardennen voor de boeg, we hebben 18 seconden voorsprong op onze grote concurrent Evert Bolderhey. En wat denk je, ineens stopt de motor. Een opgeworpen steen heeft een einde aan onze illusies gemaakt. Domme pech dus. Ik stap uit voor een woonhuis en een over zijn tuinhek leunende Belg zegt: Kom binnen heren, en wilt u wellicht een biertje? We zijn maar op die uitnodiging ingegaan, want te sturen viel er niks meer".

Fassbender en Hissink die in de WK-rally van Monte Carlo al ervaring hadden opgedaan met hun nieuwe auto, lagen vanaf de eerste proef aan de leiding in de Seicentoklasse, maar werden twee dagen lang op de voet gevolgd door de équipe Bolderhey/Reijnen.
Hissink:"De auto loopt als een speer. Splinternieuw en nul problemen. Zo'n steen, ja dat kan iedereen gebeuren. Het was een uitdagende rally. Het regende niet, maar onder de bomen is het wegdek altijd glibberig. Het mooie was dat het publiek in de gaten had dat de nieuwe Seicento's voor spektakel zorgden. Normaal gaan veel mensen weg als de koplopers door zijn. Maar deze keer in de Ardennen bleef iedereen wachten tot ook wij langs waren. En ze hoefden op de tweede dag niet al te lang te wachten want toen lagen we al
21ste algemeen".
Het uitvallen van Fassbender en Hissink betekende dat routinier Evert Bolderhey de eerste plaats in het klassement voor de Fiat Seicento Tropheo
1999 kon pakken. Bolderhey en zijn navigator Reijnen waren als 85ste van de
98 deelnemers van start gegaan in de Ardennen. Ze boenderden met veel elan over de vaak door leem en zand spekgladde proeven, en klopten met verbluffend gemak veel concurrenten. Ze eindigden uiteindelijk in het algemeen klassement op een zeer fraaie 21e plaats. Bolderhey: "Die nieuwe Seicento is inderdaad een rap makkertje. Een genoegen om te sturen. Dat ik op mijn 55ste die jongelui in onze klasse nog voor ben gebleven, ach, of je nu 20 of 60 bent, gasgeven blijft hetzelfde". De équipe Johan Deen/Remko Knol eindigde als tweede, Damen/Wassing als derde en Piepers/Nieuwenhuis als vierde. De Seicento-équipes Bolhaar/Poortman en Maaskant/Krieger haalden als gevolg van een paar stuurfoutjes waarbij hun auto's licht werden beschadigd, de finish niet. Dat laatste gold overigens voor 40 procent van alle deelnemers aan de zoals altijd loodzware Rallye des Hautes Fagnes.

Uitslag

1. Patrick Snyers/Eddy VanderPluyn, Subaru Impreza, 1 uur 33 min. 54 sec.
2. David Loix/Jean Francois Elst, Toyota Corolla op 26,8 sec.
3. Chris van WoenseMario Grootjans op 3 min. 30 sec.l
21. Evert Bolderhey/Arina Reijnen, Fiat Seicento
22. Johan Deen/Remko Knol, Fiat Seicento

24. Corne Damen/Ronald Wassink, Fiat Seicento

27. Marcel Piepers/Johan Nieuwenhuis, Fiat Seicento

Stand Fiat Seicento Tropheo:

1. Bolderhey/Reijnen 20 punten; 2. Deen/Knol 15; 3. Damen/Wassink 12; 4. Piepers/Nieuwenhuis 10.
++++
Info: Hans Vervoorn, Fiat Auto Nederland BV, tel.: 020-3421711.

Deel: ' Klassezege in Rallye des Hautes Fagnes voor Evert Bolderhey '