Kledingmerk Airforce misleidt consument bij verkoop bontkragen


Reclame Code Commissie vraagt Airforce haar labels aan te passen.

AMSTERDAM, 20170721 -- Kledingmerk Airforce is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt omdat zij haar klanten misleidt door het geven van onjuiste informatie via de labels aan haar jassen. Airforce heeft op de labels staan dat het bont diervriendelijk is. Dierenbeschermingsorganisatie Bont voor Dieren heeft hierover een klacht ingediend en heeft op alle gronden gelijk gekregen. Airforce wordt gevraagd de tekst op de labels aan te passen.

Door de onjuiste informatie worden consumenten verleid tot het kopen van het dieronvriendelijke bont. Wanneer zij over de juiste informatie hadden beschikt waren zij wellicht niet tot aankoop over gegaan.

[Kledingmerk Airforce misleidt consument bij verkoop bontkragen] Airforce vermeldt op de labels dat het bont afkomstig is van gecontroleerde bontfokkerijen waar de dieren op humane wijze gefokt worden. Het bont dat Airforce gebruikt is echter afkomstig uit de Chinese regio Tongxiang. Deze regio staat bekend om de bontproductie. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat er in China, en specifiek deze regio, geen controle plaats vindt van bontfokkerijen en worden er in verschrikkelijke misstanden in de bontindustrie aangetoond zoals het ter plekke doodslaan of zelfs levend villen van wasbeerhonden. Er zijn in China nauwelijks regels voor het houden van dieren voor hun vacht en er vinden amper controles plaats.

Daarnaast staat op de labels dat het bont gemaakt is van wasberen en niet van een dier dat familie is van de hond of kat. Uit DNA-onderzoek dat Bont voor Dieren heeft laten uitvoeren blijkt echter dat het bont van Airforce gemaakt is van wasbeerhondenbont. Dit is een andere diersoort, wasberen behoren tot de familie van de kleine beren terwijl wasbeerhonden familie zijn van de hond. Ook hiermee misleidt Airforce ook haar klanten. Volgens de RCC zijn beide punten dan ook in strijd met artikel 7 van de Reclame Code. Airforce heeft de mogelijkheid gehad hiertegen in verweer te gaan, maar heeft niet inhoudelijk willen reageren.

Nicole van Gemert, directeur Bont voor Dieren: “Bont voor Dieren pleit voor een duidelijke labelplicht, zo lang deze ontbreekt is het voor consumenten erg lastig om een bewuste keuze te maken wanneer zij in de winkel staan en overwegen een bontkraag aan te schaffen. Merken zoals Airforce hebben hierdoor vrij spel in het verspreiden van onjuiste informatie. Daarom zijn wij erg blij dat de RCC als onafhankelijke partij deze uitspraak heeft gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat consumenten geen kraag zullen kopen wanneer zij weten hoe hun bontje verkregen is.”

Airforce heeft aangekondigd in beroep te gaan tegen de uitspraak. Bont voor Dieren gaat dit najaar verder met het onderzoeken en toetsen van misleidende labels in de bontindustrie.


Deel: ' Kledingmerk Airforce misleidt consument bij verkoop bontkragen '




Lees ook