BedrijfsautoRAI

24-07-2002

Kleine bedrijfswagens completer én koeler

Nederlanders klagen graag over het weer. Met name de zomer moet het ontgelden, want die is ons al snel té warm. Nu is het inderdaad geen pretje om bij temperaturen rond de dertig graden achter het stuur te zitten, onderweg van A naar B. Gelukkig zijn tegenwoordig steeds meer autos uitgerust met airconditioning of vindt de verhitte forens verkoeling op zijn airconditioned werkplek. Maar wat als je beroepsmatig vrijwel de hele dag achter het stuur zit?

Chauffeurs van zware vrachtwagens hebben weinig te klagen als het gaat om comfort. De cabine heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een professionele werkplek, die van alle gemakken is voorzien. Dat is ook niet vreemd gezien de lange afstanden die moeten worden afgelegd. Arbowetgeving en verkeersveiligheid spelen eveneens een belangrijke rol in deze ontwikkeling. Terwijl de uitrusting van een doorsnee vrachtwagencabine vandaag de dag niet meer onderdoet voor die van een luxe personenauto, lijkt de kleine bedrijfswagen bezig te zijn met een inhaalslag. Terecht, want ook medewerkers van bijvoorbeeld bouwbedrijven en bezorgdiensten maken heel wat kilometers achter het stuur van hun bestelwagen. Ook zij moeten onder tropische omstandigheden het hoofd koel kunnen houden.

Licht, lucht en water
Vooruitstrevende producenten als Volkswagen Bedrijfswagens leveren al hun modellen standaard met een aantal klimaatregulerende elementen. Getint, warmtewerend glas is daar een voorbeeld van. Doordat dit glas een deel van het zonlicht reflecteert, dringt niet alle zonnewarmte door in de cabine. Bijkomend voordeel is de optische demping van het zonlicht en vermindering van hinderlijke schitteringen. Een goed ventilatiesysteem is een ander belangrijk middel om het werkklimaat aangenaam te houden. Elke Volkswagen bedrijfswagen is standaard uitgerust met een krachtig ventilatiesysteem. Een viertraps aanjager blaast lucht in de cabine door een groot aantal individueel te regelen uitstroomopeningen in en onder het dashboard. Dankzij de combinatie van getint glas en het ventilatiesysteem blijft het klimaat in de cabine tot op zekere hoogte beheers- en werkbaar. De bestuurder kan zelf nog aanvullende maatregelen nemen door het voldoende drinken van verkoelend vocht, zoals water of frisdrank. Met een speciale bekerhouder, leverbaar in ieder type Volkswagen Bedrijfswagen, is dat flesje water of blikje fris altijd veilig binnen handbereik.

Tropische hitte de baas
Als de buitentemperatuur zo hoog oploopt, dat gebruik van het ventilatiesysteem niet langer bijdraagt aan een aangenaam klimaat in de cabine, dienen andere maatregelen te worden genomen. Tenminste, als de bestuurder fit en veilig aan het verkeer wil blijven deelnemen. Dit is in het belang van zowel zijn medeweggebruikers als de eigen productiviteit, zeker als hij op de plaats van bestemming nog aan de slag moet. Een uitgeruste bestuurder is dan veel meer waard. Daar staat natuurlijk wel een extra investering in de bedrijfswagen tegenover. Volkswagen Bedrijfswagens kunnen worden uitgerust met twee verschillende airconditioningsystemen, te weten een mechanisch geregelde en een volautomatische. Met beide systemen kan de temperatuur in de cabine op een aangenaam niveau worden gehouden.

Handmatig of volautomatisch
Met de keuze uit twee airconditioningsystemen heeft Volkswagen Bedrijfswagens een verkoelende oplossing voor iedere portemonnee. De bediening van de mechanisch geregelde variant is geïntegreerd in het conventionele ventilatiesysteem. Door middel van draaiknoppen worden de uitstroomtemperatuur en snelheid ingesteld. Dankzij de relatief eenvoudige uitvoering kan deze airconditioning tegen een vriendelijke meerprijs worden aangeboden, bijvoorbeeld 639 euro op de Golf Variant Van en 1.285 euro op de Transporter (exclusief BPM en BTW). De volautomatische airconditioning van Volkswagen Bedrijfswagens draagt de naam Climatronic. Dit geavanceerde systeem houdt de temperatuur constant op het ingestelde niveau. De gewenste omgevingstemperatuur kan eenvoudig worden gekozen op een fraai en duidelijk digitaal display. Vervolgens houdt Climatronic de ingestelde waarde automatisch constant zonder dat de bestuurder hoeft na te regelen. Aan dit extra gemak hangt een iets hogere meerprijs, bijvoorbeeld 889 euro op de Golf Variant Van en 3.292 euro op de Caravelle (exclusief BPM en BTW). Beide systemen zijn overigens vrij van CFKs.

Verkoeling voor de lading
Bij zomerse temperaturen is het niet alleen van groot belang dat de bestuurder fris blijft. Ook het transport van bederfelijke lading, zoals vlees en diepgevroren producten, vraagt om speciale maatregelen. Op basis van haar Caddy, Transporter en LT biedt Volkswagen Bedrijfswagens de mogelijkheid van geconditioneerd vervoer. Voor elk van deze modellen is een koelombouw ontwikkeld, waarbij optimaal rekening is gehouden met de strenge eisen die de wet aan het vervoer van levensmiddelen stelt (HACCP). Voor een optimale hygiëne én koeling zijn de wand-, vloer- en dakisolatie volledig naadloos aangebracht. Omdat het CFK-vrije isolatiemateriaal precies op maat is gemaakt, blijft het oorspronkelijke laadvolume vrijwel behouden. De laadvloer is afgewerkt met RVS-stootprofielen om beschading tijdens het laden en lossen te voorkomen. Voor de koeling worden door Volkswagen Bedrijfswagens uitsluitend koelaggregaten van het topmerk Konvekta toegepast. Bij zowel de Transporter als de LT is het aggregaat verzonken in het dak van de laadruimte.

De gunstige stroomlijn en het laadvolume worden hierdoor nauwelijks beïnvloed. Bij de Caddy is het koelaggregaat volledig geïntegreerd gemonteerd. Er is een koelombouw voor Volkswagen Caddy vanaf 5.915 euro (excl. BTW). De vanaf-prijs voor een koelombouw op basis van de Transporter bedraagt 6.695 euro. Voor de LT is dit bedrag 8.465 euro. Afhankelijk van het model zijn verschillende opties leverbaar, zoals waterafvoeren, strokengordijnen, hangwerkpakketten en extra koelcapaciteit. Vanzelfsprekend zijn de betrouwbaarheid en levensduur van de koelombouw geheel in overeenstemming met de hoge kwaliteitsnormen die Volkswagen Bedrijfswagens hanteert.

Economisch in alle opzichten
Een niet onbelangrijk deel van het werkklimaat in het beroepsvervoer wordt bepaald door concurrentie. Dit betekent dat de kilometerprijs scherp in de gaten wordt gehouden. Volkswagen Bedrijfswagens heeft op dit gebied een naam hoog te houden. De kwaliteitsproducten van het merk garanderen een lange levensduur, wat zich vertaalt naar een hoge restwaarde en lage afschrijvingskosten. Daar komt bij dat de direct ingespoten dieselmotoren van Volkswagen Bedrijfswagens een laag verbruik combineren met uitstekende prestaties en een hoge mate van betrouwbaarheid. Het meest interessante is misschien nog wel de prijs-prestatieverhouding. Die is zonder meer gunstig te noemen, zeker met inachtneming van de complete basisuitrusting van elke Volkswagen Bedrijfswagen. Zo is de Volkswagen Caddy standaard voorzien van stuurbekrachtiging, getint glas en een bestuurdersairbag. Ook de Volkswagen Transporter biedt in alle opzichten waar voor zijn geld; het is niet voor niets al jaren de best verkochte bestelwagen van Nederland. De LT tenslotte biedt laadvermogen in de overtreffende trap en dat met behoud van comfortabele rij-eigenschappen en een lage kilometerprijs. Op basis van deze modellen heeft Volkswagen Bedrijfswagen voor vrijwel elk transportprobleem een vervoersoplossing op maat. En niet te vergeten op temperatuur, zowel voor wat betreft de lading als de bestuurder.

Advies op maat
Voor een economische vervoersoplossing op maat én op temperatuur bent u van harte welkom bij de Volkswagen-bedrijfswagendealer. Kijk op www.vwbedrijfswagens.nl voor het adres van de dealer bij u in de buurt. Op de site vindt u tevens informatie over de verschillende modellen en hun uiteenlopende toepassingsmogelijkheden.

Deel: ' Kleine bedrijfswagens completer én koeler '




Lees ook