TuinbouwNet

Kleine koolexport in januari

De Nederlandse export van rode en wittekool liep in januari van dit jaar niet vlot. Vooral de Russische vraag viel tegen. Hierdoor konden de voorraden in ons land maar mondjesmaat afgebouwd worden. Toch ligt er op dit moment minder kool in de koelcellen dan een jaar geleden, zo bericht het Productschap Tuinbouw (PT).

De afgelopen maand werd ongeveer 3.200 ton wittekool uitgevoerd. In 1998 kwam de export in januari nog uit op ruim 5.000 ton. Toch liep de uitvoer naar landen binnen de EU vorige maand redelijk. Vooral Duitsland en Frankrijk kochten meer wittekool in Nederland dan een jaar geleden. De Russen lieten het echter afweten. In januari 1998 ging nog ruim 2.600 ton wittekool richting Moskou. Dit jaar was dat in dezelfde maand maar 26 ton. Volgens het PT kwam de exportvoorraad wittekool begin februari uit op een kleine 57.000 ton. In 1998 lag er op hetzelfde tijdstip nog 66.000 ton.

De export van Nederlandse rode kool kwam vorige maand uit op ongeveer 1.000 ton. Frankrijk, Engeland en Duitsland waren goed aan de markt. De uitvoer naar landen buiten de EU liep echter stroef. Vorig jaar kochten Canada en Rusland in januari nog aanzienlijke hoeveelheden rode kool in Nederland. Dit seizoen blijft die vraag tot nu toe uit. Door een kleinere productie bedroeg de exportvoorraad begin februari ongeveer 9.000 ton tegen bijna 11.000 ton een jaar geleden.

Nederland: exportvoorraad rode en wittekool op 1 februari

Pt x 1.000 ton