TuinbouwNet

Kleine verschuivingen in areaal glasgroenten

Een lichte uitbreiding van de oppervlakten in Nederland dit jaar met groene/rode paprika's en trostomaten vergeleken met 1998, maar een kleine inkrimping van de arealen komkommers en gele paprika's. De oppervlakte met aubergines blijft dit jaar stabiel, zo verwacht het Productschap Tuinbouw (PT).

Een kleine veertig procent van het Nederlandse areaal groenten onder glas bestaat nu uit tomaten. Hierbij zit de trostomaat nog altijd in de lift. Volgens het PT groeit het areaal met trostomaten dit jaar met acht procent tot 540 hectare. Daarnaast daalt de oppervlakte met ronde en vleestomaten licht. De teelt van paprika's staat op de tweede plaats met dit jaar ruim 1.000 hectare. Er zijn wat meer groene/rode paprika's geplant, maar iets minder gele. Van alle kleuren paprika's vielen de producties vorig jaar tegen. Daarnaast waren de prijzen voor de gele niet florissant.

Het productschap gaat ervan uit dat het areaal komkommers in Nederland dit jaar licht ingekrompen is in vergelijking met 1998. Het PT heeft de oppervlakte geraamd op 700 hectare, tien hectare minder dan een jaar geleden. Door de redelijke telersprijzen in 1998 blijft het areaal aubergines dit seizoen stabiel op ongeveer 100 hectare.

Nederland: Oppervlakten van glasgroenten

Cbs/pt in hectare

1996 1997 1998 1999r
tomaten 1.058 1.125* 1.175* 1.200

- rond/vlees 733 675 675 660

- tros 325 450 500 540
paprika's 1.012 1.000* 1.010 1.020

- groen/rood 700 680 660 680

- geel 230 250 260 250
komkommers 784 749 710 700
aubergines 99 97 100* 100
totaal 2.953 2.971 2.995 3.020

* PT-cijfer

r = raming PT

Goede start van het seizoen

Met de aanvoer van komkommers en aubergines begin januari is het nieuwe Nederlandse glasgroenteseizoen weer van start gegaan. De prijzen waren de afgelopen weken redelijk. Door slecht weer in Spanje en op de Canarische eilanden was het aanbod begin januari van vooral komkommers, tomaten en aubergines niet groot. Het ziet ernaar uit dat de tomatenproductie op de Canarische eilanden het meest te lijden heeft gehad van de weersomstandigheden. Hierdoor zal de export vermoedelijk wat kleiner uitvallen. Daarentegen timmert Marokko dit seizoen flink aan de weg met de uitvoer van tomaten. Verder is het moeilijk in te schatten hoe de Spaanse export van komkommers, tomaten en paprika's in de komende weken zal lopen. Door de lage nachttemperaturen in januari in Almeria hebben de gewassen een tik gekregen, maar als de weersomstandigheden de planten gunstig gezind zijn zal de productie zeker weer aantrekken.

Deel: ' Kleine verschuivingen in areaal glasgroenten '