klm schort vervoer knaagdieren, reptielen en amfibieen op

de klm schort met onmiddellijke ingang het vervoer van knaagdieren, reptielen en amfibiekn op. deze maatregel is genomen naar aanleiding van de resultaten het onderzoek over het in opdracht van het rijksinstituut voor de keuring van vee en vlees (rvv) doden van 440 eekhoorns.

het onderzoek heeft aangetoond dat dergelijke zendingen niet goed kunnen worden gecontroleerd bij acceptatie. de zendingen zijn in het algemeen moeilijk controleerbaar op verpakking en inhoud. bovendien kunnen deze dieren in geval van oponthoud tijdens het transport niet goed worden verzorgd.

een definitief besluit met betrekking tot het wel of niet hervatten van dit vervoer, wordt pas genomen na gesprekken met de overheid en dierenbelangenorganisaties en op basis van de mogelijkheden die de klm heeft om wereldwijde sluitende controleprocedures te ontwikkelen.

los van de door de overheid gegeven instructies, herhaalt de klm dat zij een ethische inschattingsfout heeft gemaakt door de eekhoorns af te maken en biedt daarvoor nogmaals haar excuses aan.

de maatregelen die de klm neemt:

* het wereldwijde vervoer van knaagdieren (onder meer konijnen, muizen, ratten, cavias, marmotten, eekhoorns, fretten en chinchillas) en reptielen en amfibiekn (zoals kikkers, schildpadden, salamanders, hagedissen en slangen) wordt met onmiddellijke ingang opgeschort.
* de richtlijnen met betrekking tot de acceptatie van dieren aan boord van klm toestellen, worden wereldwijd verder aangescherpt.
* aangezien de klm van mening is dat van haar niet kan worden verwacht dat zij zelf overgaat tot het doden van dieren, zullen overheidsverzoeken dienaangaande in beginsel niet door de klm worden uitgevoerd en zullen worden terugverwezen naar de overheid.

* de klm wil een discussie voeren met dieren belangenorganisaties en de overheid over de dilemmas bij dierenvervoer, de mogelijke verbeteringen daarbij en om bestaande procedures op hun merites te beoordelen. hierover zijn al contacten gelegd met de dierenbescherming, stichting aap, wereld natuurfonds, nederlandse vereniging van dierentuinenen en de stichting eekhoornopvang. ook de rvv zal bij deze discussie worden betrokken.

met deze maatregelen beoogt de klm gebeurtenissen als het doden van de 440 eekhoorns in de toekomst uit te sluiten.

amstelveen, 28 april 1999 ams/dr/ye

Deel: ' KLM schort vervoer knaagdieren, reptielen en amfibieen op '