KLM



KLM VRAAGT OFFERTES VOOR VERVANGING BOEING 747-300

AMSTELVEEN, 7 augustus 2001 - KLM heeft aan vliegtuigbouwers, motorenleveranciers en leasemaatschappijen offertes gevraagd voor vliegtuigen met een capaciteit van circa 300 stoelen als vervanging voor Boeing 747-300's en in een later stadium wellicht ook voor de vervanging van de MD-11 en/of Boeing 767-300ER.

Met de introductie van een nieuw vliegtuigtype zet KLM haar beleid van vervanging van oudere vliegtuigen door nieuwere, efficiëntere en minder milieubelastende toestellen voort. In dit beleid past ook de huidige vervanging van Boeing 737-300/400's door de 737-800/900 Next Generation-vliegtuigen.

De vliegtuigtypen die in aanmerking komen als vervanger voor de Boeing 747-300 zijn vooralsnog de Airbus A330 en de Boeing 777. Daarom zijn voor de offertes de vliegtuigfabrikanten Airbus en Boeing benaderd. Voor de levering van motoren zijn offertes gevraagd aan General Electric Aircraft Engines, Pratt & Whitney en Rolls Royce. Naast de vliegtuig- en motorenleveraciers zijn ook leasemaatschappijen uitgenodigd om een offerte uit te brengen.

KLM heeft offertes voor 'purchase rights' gevraagd voor maximaal 34 vliegtuigen; 12 voor de vervanging van de Boeing 747-300-vloot en aanvullend 22 voor de eventuele vervanging van de MD-11 en de Boeing 767 in het kader van de vlootstandaardisatie. Deze purchase rights kunnen op nader te bepalen tijdstippen stuk voor stuk worden omgezet in orders, tegen tevoren bepaalde prijzen en condities. KLM kan echter ook besluiten om de rechten geheel of deels niet uit te oefenen. Definitieve besluitvorming hierover zal naar verwachting in de eerste helft van 2002 plaatsvinden.

Belangrijke uitgangspunten bij de vlootvernieuwing zijn onder meer: · een goede afstemming op de klantwaardering en optimale flexibiliteit in de netwerkoperatie; · vermindering van milieubelasting;
· verlaging van de kosten per eenheid.


Zoekwoorden:

Deel: ' KLM vraagt offertes voor vervanging Boeing 747-300 '




Lees ook