KNMI

KNMI-onderzoeker en muziekliefhebber te gast op radio 5

Bart van den Hurk, onderzoeker van het KNMI, is op dinsdag 28 september a.s. te gast in het VPRO radio-programma "Café de Wetenschap" op Radio 5. Aanleiding is het proefschrift van collega Nicole van Lipzig over effecten van temperatuurstijgingen op de netto ijs-aanwas boven Antarctica, waar Bart op in zal gaan. Vooral de conclusie dat op korte termijn de ijsaanwas groeit bij een warmer klimaat is interessant.

Café de Wetenschap is een praatprogramma, waarin wetenschappers die iets met kunst doen in een klein panel onder leiding van een discussieleider een dik half uur praten over een actueel wetenschappelijk thema. Bart van den Hurk neemt ook de kunst voor zijn rekening. Naast zijn werk als onderzoeker is Bart een groot muziekliefhebber. Onlangs schreef hij een speciale compositie in verband met de nieuwbouw van het KNMI, die enkele malen onder zijn leiding met een uit KNMI-medewerkers samengesteld koor en orkest, is uitgevoerd. Voor en na de discussie zal Bart een zeer toepasselijke compositie ten gehore brengen, een lied over een zeevaarder die in opdracht van een waanzinnige koning op zoek gaat naar extreme klimaten en enthousiast terugkomt met een verslag over de Zuidpool.

Café de Wetenschap wordt wekelijks uitgezonden op Radio 5 tussen 11 en 12 uur. De uitzending van 28 september zal na enige tijd via internet te downloaden zijn.

Laatste wijziging: 22 september 1999

Harry Geurts, PR & Voorlichting KNMI