Kodak introduceert nieuwe generatie CD-R

Hannover, .. maart 1999 - Kodak Digital & Applied Imaging annonceert een nieuwe generatie CD-R media. Kodak heeft voor deze populaire familie van CD-R media met een gouden reflectielaag een nieuwe naam en verpakking geïntroduceerd: de Kodak CD-R Gold Ultima disks. Tevens kondigt Kodak de eerste disks met een zilveren reflectielaag aan. Deze Kodak CD-R Silver Plus media zijn voor Europese klanten vanaf eind maart 1999 beschikbaar.

Kodak CD-R Gold Ultima media bieden een aantal voordelen op het gebied van prestaties vergeleken met andere CD-R disks, zoals een grotere betrouwbaarheid, langere levensduur, grotere comptabiliteit met toonaangevende CD-branders en een zeer grote stabiliteit en houdbaarheid. Deze voordelen zijn alleen beschikbaar voor gebruikers van de Kodak CD-R Ultima disks die voorzien zijn van een beschermende laag, het zogenaamde Infoguard systeem.

Onder de nieuwe familienaam Gold Ultima, biedt Kodak een uitgebreide reeks CD-R-producten die gericht zijn op de verschillende opnamebehoeften. Alle Kodak-disks hebben een opslagcapaciteit van 650 MB (74 minuten geluid in Mode 1) en zijn in staat om opnames te maken in meerdere sessies. De disks bieden consumenten de mogelijkheid om data te kopiëren of te archiveren en hebben een capaciteit die te vergelijken is met 450 floppydisks of 240.000 A4-pagina's. CD-R zijn op dit moment het goedkoopst per megabyte opslagcapaciteit.

Kodak produceert twee verschillende soorten gouden Recordable CD Media:
* Kodak CD-R Gold Ultima Recordable: geschikt voor het maken van opnames met hoge snelheid (8x). De Kodak CD-R Gold Ultima Recordable media zijn gecertificeerd voor gebruik in de onlangs geïntroduceerde 8x CD-schrijvers van Sanyo, Plextor en Smart & Friendly;
* Recordable media met PCL-technologie: levert zeer goede prestaties, is geschikt voor alle toonaangevende CD-recorders en heeft een levensduur van meer dan honderd jaar.

Daarnaast biedt Kodak ook CD-R media voor zeer specifieke toepassingen, zoals:

* Kodak Inkjet Printable White: deze media met een glanzend wit oppervlak kunnen bedrukt worden met een speciale kleuren of zwart-wit inkjetprinter. Met logo's, grafische afbeeldingen en tekst kan iedere gebruiker zijn disks een professionele persoonlijke uitstraling geven;
* Kodak Inkjet Printable: de Kodak CD-R Gold Ultima Inkjet media bieden een kenmerkende professionele uitstralin. Gebruikers kunnen logo's, grafische afbeeldingen en tekst printen op een aantrekkelijke gouden achtergrond;

* Kodak Thermal Printable White: bieden de meest helderwitte toplaag die momenteel verkrijgbaar is en zijn speciaal ontworpen voor thermisch afdrukken op de CD. Hierdoor is het mogelijk om permanente, haarfijne afdrukken van uitstekende kwaliteit te maken;

* Kodak CD-RW (Re-Writable): geschikt voor gebruikers die beschikken over CD-RW-branders of multiread-recorders. Met Kodak CD-RW kunnen zij op ieder moment informatie toevoegen, veranderen of updaten;
* Kodak CD-R Digital Audio Gold: speciaal ontworpen voor CD-audiorecorders en kunnen tot 74 minuten digitaal geluid bevatten. Ze zijn onder meer geschikt voor het opslaan van muziekdemo's, een persoonlijk muziekarchief en het kopiëren van professionele opnamen voor persoonlijk gebruik.

* Kodak Lacquer Coated: zelfs de basisuitvoeringen van de Kodak CD-R media bevatten een gouden laag. Deze media zijn bij uitstek geschikt voor grootschalige reproductie;

* Kodak CD-R Silver Plus Media: vanaf eind maart 1999 levert Kodak de nieuwe zilveren CD-Recordable disks in Europa. Deze beschikken over een reflecterende laag die gemaakt is van een zilverlegering, waardoor de weerkaatsende eigenschappen van zilver gecombineerd worden met de corrosiebestendigheid van goud.

Infoguard Protection System
Vrijwel alle Kodak-disks zijn voorzien van een beschermende Infoguard-laag. Deze gepatenteerde technologie garandeert dat gegevens ook op lange termijn veilig opgeslagen worden en dat de Kodak CD-R-familie langer houdbaar is dan ander media.

De laag waarop gegevens worden opgeslagen, is gemaakt van een zorgvuldig geselecteerde, lasergevoelige stof, die nauwelijks verandert in de loop der tijd, zelfs als deze wordt blootgesteld aan extreme licht-, hitte- of vochtomstandigheden.

Nieuwe verpakking
Na intensief marktonderzoek onder consumenten en zakelijke gebruikers heeft Kodak besloten om de verpakking van de complete reeks Gold Ultima CD-R-producten opnieuw te ontwerpen. De nieuwe verpakkingen met vijf, tien of meer exemplaren beschikken nu over kleurencodes die het eenvoudig maken om voor iedere snelheid de juiste disk te kiezen.

Kodak Digital & Applied Imaging maakt deel uit van de Eastman Kodak Company en verzorgt snelle, gemakkelijke en effectieve end-to-end oplossingen voor digitale beeldverwerking, voor zowel zakelijk, professioneel als persoonlijk gebruik. Het productportfolio omvat alle aspecten van het digitale proces, van opname en opslag tot beeldmanipulatie en afdruk, met onder andere digitale camera's, draagbare scanners, printers en print en cd-media.

Deel: ' Kodak introduceert nieuwe generatie CD-R media '