Amersfoort, 25 november 1999

Koepel technologiebedrijven sluit zich aan bij MKB-Nederland

De federatie van technologiebranches FHI heeft zich aangesloten bij de nationale werkgeversorganisatie MKB-Nederland. De voorzitter van MKB-Nederland, Hans de Boer, maakte dat bekend op zijn Jaarcongres op 22 november jl. FHI heeft besloten tot toetreding omdat zij grote belangen heeft te verdedigen op het terrein van innovatie- en technologiebeleid van de overheid. De koepel van technologiebedrijven ziet zich ook in toenemende mate genoodzaakt een arbeidsvoorwaardenbeleid te ontwikkelen; enerzijds door de toenemende vraag vanuit haar achterban, anderzijds door de toenemende druk vanuit 'aanpalende' branche-CAO's.

De FHI-organisatie bestaat al sinds 1956, voorheen onder de naam Federatie Het Instrument. Het afgelopen decennium heeft de groei en betekenis van de federatie een grote vlucht genomen dankzij de toegenomen economische betekenis van de technologiebedrijven
die deel uitmaken van de brancheorganisatie. In vakkringen is FHI vooral bekend van de technologiebeurzen die de organisatie beheert: Het Instrument, Industriële Elektronica en het Medisch Instrument.

FHI is de koepelorganisatie van de technologiebranches Industriële Elektronica, Industriële Automatisering, Laboratorium Technologie en Medische Technologie, alsmede van een twintigtal daaraan gelieerde clusters en platforms van bedrijven. In totaal zijn ruim 800 leveranciers, importeurs, fabrikanten en ontwikkelaars van producten, systemen en diensten bij FHI aangesloten. Deze bedrijven bieden werkgelegenheid aan circa 30.000 mensen en hebben een gezamenlijke omzet van zo'n 12 miljard gulden.

FHI organiseert op 1 december haar Jaarcongres in Figi te Zeist. Het jaarcongres heeft als thema 'De flexibiliteit van het poldermodel: de paradox van het taboe van CAO-vrije arbeid'. FHI overlegt daar uitvoerig met haar achterban over het arbeidsvoorwaardenbeleid van de technologiebranches en het avv'en van CAO's, mede aan de hand van inleidingen van Ton Risseeuw, voormalig topman Getronics, Henk Broeders, voorzitter FENIT en Doekle Terpstra, voorzitter CNV.

Deel: ' Koepel technologiebedrijven sluit zich aan bij MKB-Nederland '