Koninklijke Reesink N.V. zet belangrijke internationale stap

APELDOORN, 20121004 -- Koninklijke Reesink N.V. (“Reesink”) heeft een principeovereenstemming bereikt over het opzetten per 1 januari 2013 van een joint venture met het Duitse CT Agro GmbH voor de Kazachstaanse markt. Reesink zal in de joint venture een meerderheid van de aandelen gaan houden en een call optie verkrijgen op de overige aandelen.

• Entree in Kazachstan; een land met een omvangrijk landbouwareaal
• Markt met behoorlijke groeipotentie voor met name Claas machines
• Over 2011 realiseerde het Duitse CT Agro een omzet van circa € 30 miljoen en werd
een gezond rendement behaald.

CT Agro GmbH is veelal de contractspartij voor de afnemers, leveranciers en financieringsmaatschappijen. CT Agro GmbH levert dan rechtstreeks de landbouwmachines, van met name het Duitse merk Claas, aan afnemers in Kazachstan. De 100% dochter CT Agro Too is verantwoordelijk voor de after sales (service en onderdelen) voor deze machines in Kazachstan.

Profiel CT Agro
De huidige eigenaar van CT Agro GmbH (Neustadt) kampt met een opvolgingsproblematiek. Voor Reesink en Claas biedt dit de gelegenheid de jarenlange samenwerking verder uit te bouwen. De huidige eigenaar zal nog bij de activiteiten betrokken blijven.

CT Agro staat bekend als een zeer betrouwbare leverancier met een hoog serviceniveau. Claas is een van de grootste spelers in deze markt. Daarnaast levert CT Agro enkele andere kwaliteitsmerken, die de onderneming ook in de toekomst zal blijven vertegenwoordigen. Vanuit 8 vestigingen in Kazachstan ondersteunt de 100%-dochter CT Agro Too met hooggekwalificeerde medewerkers de eindgebruiker. In totaal heeft CT Agro ongeveer 75 medewerkers. Het management is vloeiend meertalig.

Over 2011 realiseerde CT Agro een omzet van circa € 30 miljoen en werd (al jaren) een gezond rendement behaald.

Kijk op www.ctagro.com voor meer informatie.

Kazachstan
Kazachstan is net zo groot als heel West-Europa en met een oppervlakte van 2.724.900 km2 het op acht na grootste land van de wereld (Nederland: 41.528 km2). Met zo’n 16 miljoen inwoners is de bevolkingsdichtheid een van de laagste ter wereld. Het is sinds 1991 een onafhankelijke republiek en heeft een redelijk stabiel politiek klimaat. Het land kent al een aantal jaren een sterke economische groei en hoewel het tussen 2007-2009 ook is getroffen door de crisis, is Kazachstan het meest welvarende land in Centraal Azië. Het beschikt over een gigantisch landbouwareaal in het Oosten, Noorden en Zuiden. De akkerbouw beslaat 20 miljoen hectare. De bedrijfsomvang loopt uiteen van 500 tot 60.000 hectare. Sinds de onafhankelijkheid is er een grote moderniseringsslag ingezet en streeft men er speciaal in de landbouw naar om de efficiëntie sterk te verhogen. Derhalve biedt Kazachstan voor ondernemingen als Reesink een grote potentiële afzetmarkt.

Gerrit van der Scheer (CEO Reesink): “De toegang tot een markt die tot de graanschuur van de wereld wordt gerekend, betekent voor ons een geweldige stap in ons streven naar internationale groei. Kazachstan en haar landbouw is voor onze begrippen onvoorstelbaar groot en heeft nog meer potentie. Om via een gerenommeerd bedrijf tot deze markt toegang te krijgen is een buitenkans. Wij voelen ons gesterkt in deze stap door het feit dat Claas deze ontwikkelingen van harte toejuicht.”

Strategische overwegingen
Deze transactie past uitstekend in onze strategie om internationaal te groeien in markten met grote potentie. Verdere professionalisering van de landbouwmechanisatie en dreigend voedseltekort in verband met de groei van de wereldbevolking vormen hiervoor de basis. Kazachstan is een markt waar Claas reeds een grote speler is. Deze stap is voor ons een logische uitbreiding van onze reeds langjarige samenwerking met Claas. Claas stimuleert dit initiatief dan ook, omdat hierdoor de Claas-activiteiten in Kazachstan worden zeker gesteld en deze verder kunnen worden uitgebreid. Bovendien belooft de geplande uitbreiding van het aantal vestigingen in Kazachstan een toename van het marktaandeel en de omzet van Claas.

Partijen streven ernaar de transactie, na een uitgebreid boekenonderzoek zowel in Duitsland als in Kazachstan, in het eerste kwartaal van 2013 af te ronden. Na afronding hiervan zal Reesink uitgebreide informatie verstrekken.

Apeldoorn, 4 oktober 2012
Directie Koninklijke Reesink N.V.

Profiel Koninklijke Reesink

Koninklijke Reesink focust op twee segmenten: het groene en het industriële.

In het groene segment zijn onze bedrijven actief als distributeur van vooraanstaande merken ten behoeve van de land- en tuinbouw en landschappelijk onderhoud. De producten worden met name via dealers geleverd aan agrariërs, loonwerkers, groenvoorzieningsbedrijven, golfbanen, gemeentes, overheden, waterschappen en bosbouwers. Tevens is Reesink distributeur van diverse A-merken in grondverzetmaterieel.

In het industriële segment is Reesink actief als distributeur.

In dit segment vindt levering met name plaats aan technische groothandels, staalbouwers, constructiewerkplaatsen, machinefabrikanten, installatiebouwers en de agro-industrie.

Zie ook: www.royalreesink.com

Deel: ' Koninklijke Reesink N.V. zet belangrijke internationale stap '