persbericht AXA STENMAN INDUSTRIES N.V.

Namens onze cliënt AXA STENMAN INDUSTRIES N.V. zenden wij u hierbij het heden voor publicatie vrijgegeven persbericht toe.

Veenendaal, 17 februari 2000

AXA STENMAN INDUSTRIES N.V. en Basta Group A/S

tekenen koopovereenkomst

AXA STENMAN INDUSTRIES N.V. in Veenendaal heeft de koopovereenkomst getekend voor de 100% overname van de Deense Basta Group A/S, fabrikant en leverancier van fietssloten en fietsverlichting. Op 20 januari jl. werd al gemeld dat op hoofdlijnen overeenstemming was bereikt.

Een deel van het overnamebedrag van totaal ongeveer EUR 12,5 miljoen zal worden voldaan in nieuwe aandelen die worden geëmitteerd tegen een koers van EUR 17,0 per aandeel. Maximaal éénderde van de koopsom zal bestaan uit in te kopen aandelen.

Op 11 februari jl. hebben de aandeelhouders van AXA STENMAN INDUSTRIES  machtiging gegeven tot de inkoop van eigen aandelen. Deze aandelen zullen aan de verkopers van Basta Group ter betaling worden overgedragen. Het inkoopprogramma voor deze aandelen start na de publicatie van de jaarcijfers van AXA STENMAN INDUSTRIES op 21 februari.

Nieuwe combinatie

Met de overname verkrijgt AXA STENMAN INDUSTRIES een prominente positie op de Europese markt als leverancier van fietsverlichting en wordt de marktpositie op het gebied van fietssloten aanzienlijk versterkt.

De nieuwe combinatie heeft een omzet van EUR 66,4 miljoen (op basis cijfers 1998) en telt 540 werknemers. Basta Group zal na de overname direct bijdragen aan de winst per aandeel van AXA STENMAN INDUSTRIES. Consolidatie vindt plaats vanaf 1 januari 2000.

Na de overname wordt Basta Group een werkmaatschappij van AXA STENMAN INDUSTRIES.

Bedrijfsprofiel AXA STENMAN INDUSTRIES

AXA STENMAN INDUSTRIES is een industriële onderneming die producten ontwikkelt, produceert en verkoopt voor de bouw- en fietsenmarkt. Met de merknaam AXA neemt het bedrijf een sterke positie in op de markten waarin het actief is. De onderneming produceert ondermeer raamuitzetters, raamsluitingen en veiligheidsbeslag. Daarnaast worden fietssloten, dynamo's en fietsverlichting geproduceerd. Deze producten hebben als gemeenschappelijk kenmerk: Veiligheid en Beveiliging.

AXA STENMAN INDUSTRIES N.V.
De heer C. Oosterhoorn, Algemeen Directeur
De heer J. Roberts, Financieel Directeur