KPN EN TELIA WILLEN HUN 35%-BELANG IN EIRCOM AFSTOTEN

Na drie succesvolle jaren sinds de eerste investering willen KPN en het Zweedse Telia hun strategische participatie in de Ierse telecomaanbieder Eircom beëindigen. Dit besluit komt na de eis van de Europese Commissie dat de Telia/Telenor-groep een van haar deelnemingen in concurrerende Ierse telecomaanbieders opgeeft.

In 1996 wees de Ierse regering het KPN/Telia-consortium aan om onder de naam Comsource het voormalige Telecom Eireann om te vormen tot een kwalitatief hoogstaande en klantgerichte Europese onderneming.

Eircom is inmiddels een winstgevend bedrijf dat een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd aan de waardevermeerdering van KPN en Telia. Comsource bezit momenteel 35 % van de aandelen in Eircom.

Telia heeft op dit moment, indirect via Comsource, een 14%-belang in Eircom. Telenor bezit 49,5% van de aandelen in Esat Digifone, de tweede Ierse GSM operator (na Eircell, een 100%-dochter van Eircom). De Europese Commissie oordeelde dat deze twee deelnemingen onverenigbaar zijn.

Telia's totale cumulatieve investering in Eircom bedraagt circa IEP 600 miljoen (SEK 6,6 miljard). De marktwaarde van Telia's aandeel is, gebaseerd op de actuele aandelenkoers, IEP 991 miljoen (SEK 10,8 miljard).

KPN heeft haar internationale activiteiten gedurende de afgelopen zes maanden kritisch geëvalueerd tegen de achtergrond van haar internationale strategische doelstellingen. Een van de hoofddoelen die KPN met betrekking tot partnerships nastreeft, is het uitoefenen van effectieve management control, hetgeen bij Eircom niet mogelijk is.

De fusie tussen Telia en Telenor en het daaropvolgende besluit van de Europese Commissie hebben de beslissing van KPN om zich terug te trekken uit Eircom versneld. Hierdoor kan KPN middelen vrijmaken voor activiteiten die wel aan alle investeringscriteria voldoen.

- KPN bezit -

KPN bezit, indirect via Comsource, 21% van de aandelen in Eircom. KPN's totale cumulatieve investering in Eircom bedraagt circa IEP 900 miljoen (NLG 2,6 miljard). De marktwaarde van KPN's deelneming is, gebaseerd op de actuele aandelenkoers, IEP 1,5 miljard (NLG 4,2 miljard).

KPN en Telia zijn nu nog gebonden aan een lock-up overeenkomst gesloten ten tijde van de beursgang van Eircom en die op 7 januari 2000 afloopt. Bij het zoeken naar mogelijke andere manieren om haar deelneming in Eircom te beëindigen, zal de primaire doelstelling van KPN en Telia zijn om de opbrengsten van een dergelijke beëindiging te maximaliseren. KPN en Telia zullen daarbij de volledige medewerking van Eircom trachten te verkrijgen.

Morgan Stanley Dean Witter adviseert KPN en Telia bij het afstoten van hun belang in Eircom.

Deel: ' KPN en Telia willen hun 35%-belang in Eircom afstoten '