persbericht 17 februari 2000

KPN gaat in internetspelletjes
Europese licentie Mplayer games

KPN heeft 50% van de aandelen verworven in een bedrijf dat in heel Europa internet spelletjes gaat aanbieden. Dit bedrijf, 3rd Elevation BV, heeft de exclusieve licentie om in Europa een Mplayer internet games channel te exploiteren. KPN investeert NLG 7,6 miljoen voor het 50% belang en stelt een bedrag van NLG 3,9 miljoen als lening ter beschikking om de verdere uitrol van activiteiten in Europa zeker te stellen. 3rd Elevation wil uitgroeien tot het nummer 1 games channel van Europa. Deze acquisitie is de eerste stap van KPN in het risico dragend participeren in internet content. Dit nieuws is vandaag bekend gemaakt op de Milia games beurs in Cannes.

In Amerika is Mplayer, een activiteit van Hear Me (Nasdaq: HEAR), met enkele miljoenen geregistreerde gebruikers een groot succes. Vanuit Europa is er een aanzienlijk aantal gebruikers. Als bijzondere faciliteiten van Mplayer geldt dat de spelers tijdens het spel via 'voice over IP' met elkaar kunnen chatten en dat er meerdere spelers met elkaar in een game kunnen spelen. 3rd Elevation zal in Europa één Mplayer platform voor algemeen gebruik bouwen en daarnaast per land een afzonderlijk platform zodat ook in de eigen taal gespeeld kan worden.
Het gebruik van de games is gratis. De opbrengsten komen uit de verkoop van banners en buttons en uit e-commerce activiteiten. Mplayer zal in Europa algemeen toegankelijk worden en niet exclusief aan één van de KPN internet service providers gekoppeld worden. De licentie omvat alle landen in Europa, inclusief de Baltische republieken, Rusland, Turkije en Israel.

De acquisitie past in KPN's strategie om sterk te groeien in het internet, call center en media segment (ICM). Tot dit segment behoren onder meer: de internet toegangsdiensten voor consumenten; webhosting voor de zakelijke markt; het exploiteren van databases; mediadiensten en call center activiteiten. Over het eerste half jaar van 1999 rapporteerde KPN in deze activiteiten (Business Unit Telecommerce) een omzet van NLG 639 miljoen. Naast ICM focust KPN op groei in de strategische sectoren Mobiel (o.a. KPNMobiel, E-Plus), IP/Data (KPNQwest) en Vaste Netwerk.

Naast KPN (50%) zijn aandeelhouder van 3rd Elevation B.V, de founders H. van der Heijden en O.B. Voûte (37%) en enkele particuliere investeerders (12.5%). KPN beschikt in de onderneming over management controle.

Deel: ' KPN gaat in internetspelletjes '