KPN stelt aansluitnet open

KPN stelt het aansluitnet (het laatste stuk tussen een wijkcentrale en de huisaansluiting) open voor gebruik door andere marktpartijen. Na succesvolle afsluiting van de benodigde testen zal in de loop van volgend jaar een gefaseerde introductie van toegang tot het KPN aansluitnet mogelijk worden. Hierdoor kan iedereen in Nederland innovatieve (breedband)diensten, zoals zeer snelle Internettoegang via de 'Electronische Snelweg' thuis of op kantoor afnemen middels het netwerk van KPN.

KPN heeft het basistarief voor het gebruik van het aansluitnet door andere telecombedrijven berekend op fl. 22,45 per maand (ex BTW). Daarnaast zal een opslag gelden voor het gereedmaken van het net voor smalbanddienstverlening - van circa fl. 4,50 - en een opslag voor breedbanddienstverlening van circa fl. 10,-. Het basistarief, dat conform de OPTA-eisen berekend is op basis van kostenoriëntatie, is inmiddels voorlopig door OPTA goedgekeurd. KPN, OPTA en marktpartijen bespreken momenteel de hoogte van de opslag.
Het tarief dat telecombedrijven uiteindelijk aan de eindgebruiker doorrekenen wordt bepaald door de individuele aanbieder van telecom- of internetdiensten.

KPN gaat ervan uit dat het tarief, in lijn met OPTA's eerdere uitspraken, vanaf het komende jaar zal stijgen met circa 8-10% naar een marktgeoriënteerd niveau. Dit om de gewenste ontwikkeling van alternatieve en innovatieve infrastructuur mogelijk te maken.

Deel: ' KPN stelt aansluitnet in de wijken open voor concurrenten '