Rabobank Nederland

KPN Telecom heeft drie magere jaren voor de boeg-achtergrond

Beursmedia/Betten, 17/3/1999

KPN Telecom stevent af op drie magere jaren. Blijft het nettoresultaat uit gewone bedrijfsuitoefening in 1999 met NLG 1,6 miljard al NLG 300 miljoen achter bij de NLG 2.035 uit 1998, pas over 'twee à drie jaar' zal dat nettoresultaat weer gegroeid zijn naar het niveau van 1998, zo bleek woensdag tijdens een toelichting op de jaarcijfers van KPN in Amsterdam.

De voortdurende marktexpansie van de onderneming, de introductie van nieuwe diensten, verdere kostenbesparingen, technologische innovaties en een verdere winstbijdrage uit internationale activiteiten moeten voor het winstherstel zorgen. In 2001 verwacht KPN Telecom dan een winst uit gewone bedrijfsuitoefening te kunnen melden van 'circa NLG 2 miljard'.

Het resultaat in 1999 zal in belangrijke mate gedrukt worden door de door toezichthouder Opta opgelegde tariefsverlagingen, zo stelde financieel directeur C. Griffioen van KPN woensdag in Amsterdam. Een eerste ingreep - met ingang van 1 januari van dit jaar - zal leiden tot een omzetverlies van NLG 330 miljoen per jaar, zo herhaalde Griffioen wat KPN eerder ook al liet weten.

In juli van dit jaar volgt mogelijk een tweede verlaging van tarieven, als de Opta een systeem van tarief-plafonds introduceert. Over het effect daarvan zei bestuursvoorzitter W. Dik woensdag nog niets te kunnen zeggen. 'Eén en ander is nog onderwerp van discussie', aldus Dik.

Volgend op de aankondiging van de Opta-ingreep maakte KPN in november van vorig jaar bekend versneld infrastructuur af te zullen schrijven. Dat zou de komende jaren leiden tot een lastenverhoging van ongeveer NLG 400 miljoen per jaar, zo werd eerder al bekend.

1999 'tussen de NLG 700 en 800 miljoen' lager zal uitkomen dan afgelopen jaar, aldus Griffioen.

KPN Telecom als geheel boekte over 1998 een winst uit gewone bedrijfsuitoefening van NLG 2.035 miljoen, bij een omzet van NLG
17.719 miljoen. De nettowinst kwam na een last van NLG 800 miljoen voor belasting (NLG 520 miljoen na belasting) uit op NLG 1.515 miljoen.

De voorziening hield verband met een vorig jaar aangekondigde herstructurering, waarbij 4.000 banen verdwenen en er 1.000 bijkwamen. Groei deed zich in 1998 vooral voor bij mobiele telefonie en bij de internationale activiteiten, aldus KPN.

Deel: ' KPN Telecom heeft drie magere jaren voor de boeg '