Rabobank Nederland

KPN Telecom wil Engelse markt op met Telecom Eireann

Beursmedia/Betten, 17/3/1999

KPN Telecom wil met haar Ierse deelneming Telecom Eireann de Engelse markt op. Dat heeft bestuursvoorzitter W. Dik van KPN woensdag gezegd tijdens een toelichting op de jaarcijfers. Die mogelijkheid bestaat nu, nadat voormalig partner AT&T, dat exclusiviteit voor de Britse markt had bedongen, de samenwerking met KPN heeft opgezegd, zo zei Dik.

KPN en AT&T werkten samen in AT&T Unisource. Nu de samenwerking met de Amerikanen door AT&T is opgezegd - de telecomonderneming ruilde haar Europese partner Unisource voor het Britse British Telecommunications - heeft KPN de handen weer vrij en aan de met AT&T gemaakte afspraken over de Britse markt geen boodschap meer, zo stelde Dik in Amsterdam.

Formeel loopt de partnerovereenkomst tussen AT&T en Unisource pas op 1 juni van 2000 af, maar Dik toonde zich woensdag hoopvol dat dat mogelijk dit jaar al gebeurt. Tot 1 juni 2000 krijgen de klanten van Unisource de diensten die met AT&T werden aangeboden, maar aan de andere kant is KPN druk doende nieuwe samenwerkingsverbanden op te zetten in verschillende delen van Europa.

Dat de 'ontvlechting van netwerkjes' met AT&T voor het eind van dit jaar al afgerond zou kunnen zijn, zit hem in het feit dat AT&T 'onlangs' toestemming kreeg voor de samenwerking met British Telecom. 'Nu die toestemming er is, zullen ze wel haast willen maken met de verdere ontvlechting', aldus Dik. 'In de loop van dit jaar hoop ik uit elkaar te kunnen'.

Of dat betekent dat KPN dan ook onmiddellijk de positie in Groot-Brittannië zal uitbreiden, liet Dik woensdag wat in het midden. KPN heeft in Telecom Eireann een 20%-belang dat later dit jaar middels een optie zal worden uitgebreid tot 35%. Dat belang heeft KPN echter niet alleen, maar samen met het Zweedse Telia. Aandeelhouder in Telecom Eireann is formeel Comsource, waarvan KPN met 60% meerderheidsaandeelhouder is en Telia met 40%
minderheidsaandeelhouder.

'Het is echter niet uitgesloten dat Telia haar belang in Telecom Eireann niet uit wil breiden', aldus Dik. 'KPN zou op termijn het hele belang zelfs over kunnen nemen, zodat dat uitkomt op 35%'. Op welke termijn dat moet gebeuren, zei Dik niet. Wel zou er met Telia al over gesproken worden.

'We zijn natuurlijk geen financiële instelling', aldus Dik over het belang in de Ierse aanbieder van telefonie. 'We zitten dus ook niet te wachten totdat elk jaar het schip met geld binnenkomt. We willen er verder mee, de Engelse markt op. In alle managementboeken staat het geschreven: zoek je concurrent op op zijn thuismarkt'. Dat wil KPN met British Telecom - in Nederland actief op het gebied van mobiele telefonie onder de naam Telfort, met de Nederlandse Spoorwegen - ook, of zoals Dik het zei: 'we willen de concurrent op zijn thuismarkt aan zijn tenen gaan knabbelen'.

Deel: ' KPN Telecom wil Engelse markt op met Telecom Eireann '