KRO: Regiodirecteur DNB werkt aan eerlijke economie

Datum: 23 mei 1999

Regiodirecteur DNB werkt aan eerlijke economie:
Na huwelijkscrisis nu naar eenheid in wereld streven.

"Het kwam zo ver dat ik in mijn eigen huis moest inbreken", zegt Leo Andringa, daarmee verwijzend naar de crisis waarin zijn huwelijk verkeerde. Andringa trouwde bijna vanzelfsprekend met zijn jeugdliefde. Maar de karakterverschillen bleken zo groot dat het huwelijk uiteindelijk wel zou moeten stranden. Zijn vrouw nam een advocaat in de arm. Tot een scheiding is het echter nooit gekomen. "We leerden mensen kennen die wel in harmonie en liefde met elkaar konden leven. Door de contacten met de psycholoog leerde ik uit mijn schulp te kruipen, door de Focolare-beweging leerde ik mijn naaste, dus zeker mijn vrouw, lief te hebben." Via deze kerkelijke gemeenschap, die de eenheid onder alle mensen nastreeft, neemt Andringa, in het dagelijks leven regiodirecteur van De Nederlandsche Bank, als econoom zitting in een internationaal comiti dat naar een eerlijke verdeling in de wereldeconomie streeft. Nu zijn er al ruim 700 bedrijven die 1/3 van de winst naar de armen, 1/3 in de vorming van mensen en 1/3 in het bedrijf steken. "Als het in de gezinnen niet goed zit kan het op wereldschaal zeker niet goed gaan. Het veranderen van de economie zal wel een proces van lange adem zijn, maar op verschillende plaatsen wordt er aan het ideaal van gelijke verdeling tussen arm er rijk gewerkt. En met succes."

In deze aflevering van De Wandeling ook aandacht voor de wandelmogelijkheden in de Eilandspolder in Noord-Holland. Deze polder maakt deel uit van Grootschermer, een graslandgebied met sloten en vaarten en langgerekte dorpjes. Staatsbosbeheer heeft er routes uitgezet en organiseert er verschillende activiteiten. En Herman Post vertelt over zijn zoektocht naar de betekenis van feestdagen; vandaag is het eerste Pinksterdag dus meer over pinkstergebruiken en -tradities.

De Wandeling - zondag 23 mei 15.30 uur KRO Nederland 1.

Organisatie: KRO De Wandeling

adres: Postbus 23000