gemeente hoorn

kunst- en cultuurprijs voor peter dorleijn

op zondag 19 september reikt wethouder mr j.th.j. schaper voor de vijfde maal de hoornse kunst- en cultuurprijs uit. de prijs gaat dit jaar naar peter dorleijn. de jury, die dit keer bestond uit margreet van hoorn (voor de laatste keer!), veronica van heeswijk, aleid van papenrecht (dit jaar ook voor het laatst), piet stam en rob van loo, is van mening dat peter dorleijn een belangrijke bijdrage levert aan het hoornse culturele leven in de breedste zin van het woord door zijn jarenlange inzet voor het behoud van de historie van de stad. de jury heeft haar keuze gemaakt uit in totaal 13 aanmeldingen.

peter dorleijn
peter dorleijn heeft een groot aantal boeken en andere publicaties op zijn naam staan, waarin hij in tekst en illustratie zijn liefde voor het water laat samensmelten met zijn kennis van de zeilvaart. met name zijn publicaties over de geschiedenis van de zuiderzeevisserij hebben ervoor gezorgd dat hij in het hele land bekend staat als deskundige op het gebied van de zeilvaart en de visserij.

de prijs
de jaarlijkse kunst- en cultuurprijs bestaat uit een bronzen replica van de godin minerva, vervaardigd door kunstenaar baldi dekker, een bedrag van ¦ 5.000,- en een oorkonde + juryrapport. de prijs werd in 1994 ingesteld door de gemeenteraad van hoorn en is bedoeld voor personen en organisaties die zich, veelal op vrijwillige basis, inzetten voor kunst en cultuur in de breedste zin van het woord.
eerdere winnaars waren feico de leeuw (musicus en koorleider), aaltje kuiper (initiatiefneemster van het speelgoedmuseum), dirk beemster (culturele duizendpoot) en de vereniging oud-hoorn.

Deel: ' Kunst- en cultuurprijs Hoorn voor Peter Dorleijn '