Gemeente Haarlem

Kunst in de Kazerne

Vanaf. zaterdag 3 juli is de expositie van Ronnie Helder, Ruud Zweypfennig en Menno Veenendaal te zien in de Brandweerkazerne aan de Zijlweg 200 te Haarlem.

Ronnie Helder (1948) voltooide in 1981 haar opleiding Textiele Werkvormen/Tekenen aan de lerarenopleiding d'Witte Lelie in Amsterdam. Hoewel haar werk kan neigen naar abstract, behoudt het toch meestal een figuratieve ondertoon. Recente ervaringen en stemming zijn vaak bepalend voor het eindresultaat. Op deze tentoonstelling vindt u o.a. werk van haar dat geïnspireerd is glas- en papierbak, overal om ons heen, en zo gewoon dat zij ons allang niet meer opvallen. De kolossale bakken, vaak dik beplakt met reclame, staan bij uitstek symbool voor onze wegwerpcultuur. En tegelijkertijd zijn zij een troef in onze strijd voor behoud van het leefmilieu.....

Vanaf 1994 is Ronnie deelneemster aan de welbekende Kunstlijn en heeft zij exposities gehad in verpleeghuis Zuiderhout, Stadsschouwburg, Galerie 't Stokpaardje te Oudkarspel en recentelijk Achter de Zuilen.

Ruud Zweypfennig (1949) is sinds 1993 werkzaam als beeldhouwer. In de keuze van onderwerpen speelt duidelijk zijn opleiding als bioloog een grote rol. Dieren, mensen maar ook planten worden gebruikt als inspiratiebron. In het spel met vormen uit de natuur is de stijl en materiaal ondergeschikt aan het idee en inspiratie. Dit resulteert in zowel naturalistische als meer abstracte vormen in brons, multiplex tot gelaste of gesoldeerde objecten.

Na 12 jaar als wetenschappelijk medewerker aan diverse universiteiten werkzaam te zijn geweest gaat Ruud op 1 oktober 1993 als full-time beeldhouwer in Bloemendaal aan de slag. Vanaf 1985 heeft Ruud cursussen en persoonlijke lessen bij verschillende kunstenaars gevolgd om zich in beeldhouwtechnieken te bekwamen. Van tekenen tot mallen voor diverse materialen tot boetseren tot technieken met keramiek en glazuur. In 1997 verhuisde hij zijn atelier naar de voormalige huishoudschool aan de Voorhelmstraat te Haarlem.

Tentoonstellingen door geheel Nederland en eveneens deelnemer aan de Kunstlijn. Voor het jaar 2000 staat er een expositie gepland in Maastricht.

Menno Veenendaal (1952) is na het atheneum en een assurantie -studie, tot 1994 als directeur aan een assurantiebedrijf verbonden geweest. Vanaf 1994 besloot hij een punt achter deze zakelijke bezigheden te zetten en zich naast het musiceren als professionele jazz-drummer met een vrije geest te kunnen wijden aan zijn grootste interesse: beelden maken. Net als bovengenoemde heeft Menno de beschikking over een zelfstandig atelier in de Voorhelmstraat. Menno Veenendaal werkt voornamelijk in klei en was, waarna de beelden worden gegoten in porcelino, gietsteen of brons. Zijn werk is voornamelijk figuratief met als specialiteit portretten ("karakterkoppen. Kunstcritici kenmerken zijn werk als krachtige koppen, zelf zegt hij, "Ieder hoofd verdient een monument. Een kop vertelt werkelijk alles van iemand. Een leven vertaalt. Hoe kan het fascinerender om daarmee bezig te mogen zijn!"

Zijn werk is te zien geweest in o.a. Kunstlijn, Vishal, Kloostergangen van stadhuis van Haarlem, Spaarneziekenhuis, Schouwburg en Concertgebouw. Maar ook buiten Haarlem, Decoration Fair `1997, Workum, Voorhout en Home&Garden Fair op landgoed Beeckesteijn in 1999.

De expositie van deze drie kunstenaars is tot half september tijdens kantoortijden van maandag tot donderdag van 9.00 tot 17.00 en vrijdagochtend van 9.00 tot 12.30 uur te bezichtigen in de Brandweerkazerne aan de Zijlweg 200.

29 juni 1999

Deel: ' Kunst in de Kazerne Haarlem '