LEWIS PR

28 november 2012

KUPAMBANA: SCHAKEL TUSSEN KUNST EN COMMUNICATIE
~ Nieuwe stichting ondersteunt kunstopleidingen en onderzoek naar de economische bijdrage van kunst ~

Kupambana, een non-profit organisatie voor het ondersteunen van visuele en creatieve kunsten, is vandaag gelanceerd door Maria Miller, de Britse staatssecretaris van Cultuur. De stichting heeft tot doel om de kunsten nauwer samen te laten werken met de communicatiebranche. Daarnaast richt Kupambana - Swahili voor 'strijden voor je idealen' - zich op onderzoek naar de rol die kunst speelt in de economie.

Onderdeel van de ondersteuning die Kupambana biedt, is het sponsoren van studenten aan kunstopleidingen, het versterken van de samenwerking tussen de zakelijke en de academische wereld en het identificeren en benutten van toepassingen van creatieve kunsten in communicatie.

De stichting zal wereldwijd gaan samenwerken met academische instellingen en vestigt zijn onderzoekscentrum aan het Chelsea College of Art and Design in Londen.

Kupambana financiert op dit moment al portfolio's van kunststudenten, in de vorm van catalogi en tentoonstellingen. Het Chelsea College of Art and Design en Kupambana werken daarnaast samen om creatieve opleidingen voor communicatieprofessionals op te zetten. Andere internationale samenwerkingsverbanden worden de komende maanden aangekondigd.

"Op een moment dat het financieren van studenten die een carrire in de kunsten nastreven een steeds grotere uitdaging wordt, is het werk van een stichting als Kupambana cruciaal", zegt George Blacklock, decaan bij het Chelsea College of Art and Design. "Kupambana zorgt voor exposure en ervaring voor artistiek talent. Daarnaast zal het de manier waarop communicatieprofessionals creatieve content inzetten veranderen."

"De communicatiebranche verandert razendsnel", aldus Chris Lewis, CEO bij LEWIS PR en oprichter van Kupambana. "Nieuwe digitale kanalen zorgen voor nieuwe manieren van communiceren. Om hierbij succesvol te kunnen communiceren, is creatieve content die in korte tijd kan worden geproduceerd doorslaggevend. Als communicatieprofessional zal je daarom meer kwaliteit en kwantiteit in graphics, fotografie en videoproducties moeten kunnen leveren. Het doel van Kupambana is eenvoudig: we willen kunst en communicatie dichter bij elkaar brengen en zo voor beide disciplines grenzen verleggen."

(357 woorden)

Deel: ' Kupambana schakel tussen kunst en communicatie '