Persbericht

Thoman: "Genoeg redenen voor vertrouwen in de toekomst" Xerox boekt winst per aandeel van 41 dollarcent in vierde kwartaal '99

Amstelveen, 27 januari 2000 -- Xerox heeft een winst per aandeel geboekt van 41 dollarcent in het vierde kwartaal van 1999. Daarnaast deelde Xerox mee herstructureringskosten te zullen gaan doorbelasten, hoogstwaarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2000.

"Het vierde kwartaal was teleurstellend, maar we hebben belangrijke vooruitgang geboekt op strategische speerpunten. En hoewel we realistisch zijn over de uitdagingen voor ons, zijn er genoeg redenen voor vertrouwen in de toekomst. We verwachten op korte termijn weer een stijgende lijn te zien," aldus Rick Thoman, president en CEO van Xerox. "De problemen met onze klantenadministratie in de Verenigde Staten zijn nu definitief bedwongen, zoals blijkt uit de aanzienlijke verbetering in de inkomende betalingen. De naweeën zullen de financiële resultaten nog wel enige tijd blijven beïnvloeden. Daar staat tegenover dat toekomstige resultaten zullen profiteren van de herstructurering naar een branche-gericht verkoopapparaat, wanneer onze verkoop- en accountmedewerkers nieuwe klantrelaties eenmaal hebben bestendigd. Tot slot kunnen we vaststellen dat we het Millennium-effect achter ons hebben gelaten, dat de resultaten van Fuji Xerox zijn verbeterd en dat de situatie in Brazilië aan lijkt te trekken. Naar verwachting zullen deze positieve ontwikkelingen tot uiting komen in de tweede helft van dit jaar."

Xerox herhaalt haar eerdere aankondiging dat er in het eerste kwartaal en in mindere mate in het tweede kwartaal van 2000 sprake kan zijn van lagere resultaten, gevolgd door sterke groei later in 2000. Thoman deelde ook mee dat er dit jaar belangrijke aankondigingen op stapel staan op het gebied van technologisch vernieuwende producten en oplossingen, die zullen inspelen op de marktontwikkelingen en Xerox' positie in het kantoorsegment versterken. Xerox verwacht een sterke omzetgroei in drie strategische, snelgroeiende marktsegmenten: productieprint- en publishing-oplossingen; document outsourcing; en inkjet- en netwerklaserprinters voor SOHO (small-office/home-office). In het laatste segment versterkte Xerox onlangs haar positie met de overname van de kleurendivisie van Tektronix, die werd afgerond op 1 januari.

Het management van Xerox blijft kritisch naar kosten en productiviteit kijken en zal een reeks van kostenreducerende acties uitvoeren. Herstructureringskosten zullen waarschijnlijk in het eerste kwartaal worden doorbelast. "We nemen op dit moment vrijwel alle kosten onder de loep, behalve die van directe verkoop en R&D," aldus Thoman. "Net als bij andere uitdagingen in het verleden speelt ons verkoopapparaat een belangrijke rol en onderzoek is de drijvende kracht achter onze leidende positie op het gebied van producten en diensten."

Vierde kwartaal
De resultaten van het vierde kwartaal lagen over het algemeen in lijn met de eerder uitgesproken verwachtingen. Koerseffecten en de resultaten in Brazilië niet meegerekend bleef de omzet gelijk; inclusief de resultaten in Brazilië, waar de omzet sterk daalde door devaluatie en een zwakke economie, daalde de omzet met 3%. In Europa noteerde Xerox wel een omzetgroei van ongeveer 5%. Negatieve koerseffecten meegerekend bedroeg de omzet in het vierde kwartaal US$ 5,4 miljard, een daling van 6% ten opzichte van de omzet van de US$ 5,8 miljard in het vierde kwartaal van 1998. De kwartaalwinst van US$ 294 miljoen lag 52% lager dan het jaar daarvoor, door de omzetdaling en druk op de bruto marge die gedeeltelijk werden gecompenseerd door lagere overhead en R&D-kosten.

De lagere resultaten van het vierde kwartaal werden veroorzaakt door de situatie in Brazilië, lagere verkoopcijfers in productieprinting en publishing als gevolg van het Millennium-effect, de reorganisatie van de klantenadministratie in de Verenigde Staten en de afronding van de herstructurering van het verkoopapparaat. Ook de concurrerende prijsdruk en negatieve koerseffecten speelden een rol.

Naast de tegenvallende resultaten in belangrijke segmenten meldde Xerox ook positieve resultaten: zoals een recordomzet voor de Document Centres, Xerox' productlijn van digitale multifunctionals, uitstekende verkoopcijfers voor de nieuwe DocuColor 12 en Document Centre ColorSeries 50 en aanzienlijke verkoopstijgingen van laser- en inkjetprinters via de indirecte kanalen. De omzet van digitale producten bedroeg in het vierde kwartaal 57% van de totale omzet, een stijging van 5% ten opzichte van het jaar daarvoor. Fuji Xerox kende een verbetering van de resultaten en profiteerde van gunstige koerseffecten.

1999
Over het hele jaar 1999 bedroeg de winst per aandeel US$ 1,96 en de winst bedroeg US$ 1,4 miljard, de doorbelaste herstructeringskosten van 1998 niet meegerekend: een daling van 16% ten opzichte van het jaar daarvoor. Inclusief de doorbelasting van herstructureringskosten en de kosten van een afgestoten bedrijfsonderdeel, boekte Xerox in 1999 een winst per aandeel van 52 dollarcent en een winst van US$ 395 miljoen.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket aan IT-diensten, op het gebied van documentproductie, electronisch documentbeheer, documentaire informatiesystemen, kennismanagement en workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving en bedrijfskritische documentbeheertoepassingen is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1999 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,2 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.
___________________________________________________________________________

Deel: ' Kwartaalcijfers Xerox winst per aandeel van 41 dollarcent '