KX SYSTEMS

Kx Systems wekt sensatie in Nederland

Kx Systems wekt sensatie in Nederland met geavanceerde technologie die steeds meer mensen weet aan te spreken

Palo Alto (Californië, V.S.) 30 juni (PRN) - In drommen hebben Nederlandse programmeurs de software van Kx Systems deze maand getest. Sinds de publicatie van een Nederlands artikel in Computable op 4 juni, zijn honderden programmeurs de gesofistikeerde software gaan downloaden van www.kx.com.

De software is erg krachtig en bijzonder geschikt voor situaties waarbij massale hoeveelheden gegevens betrokken zijn. Het primaire product - dat de naam Kdb meekreeg - is een relationeel database manager met uitbreidingen voor tijdreeksen ('time series'). De software is gebouwd met K - de kerntechnologie van Kx - een uiterst snelle en beknopte programmeeromgeving. De belangstelling in Nederland was het grootst bij programmeurs die werken in de sectoren telecommunicatie en financiële dienstverlening - sectoren waar vaker met enorme massa's gegevens gewerkt moet worden en waar de snelheid van de verwerking bovendien van cruciaal belang is.

Op 14 juni sprak Arthur Whitney, de uitvinder van de technologie, in het Grand Krasnapolsky Hotel voor een groep van IT-managers uit Nederland, België, oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Op deze bijeenkomst gaven nog twee andere sprekers een presentatie over Kdb en K. Jan Karman, de auteur van 'Complete K-omgeving, Snelheid en eenvoud troef bij Ksqul en Kdb' in Computable magazine sprak over het gebruik van de software bij verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. Keith Iverson beschreef een globaal beleggingsinformatiepakhuis ('data warehouse') dat hij in K bouwde bij Zurich Financial Services in Zürich (Zwitserland).

Arthur Whitney gaf een demonstratie van tijdreeksanalyse via het Web. De analyse werd uitgevoerd op een enorme hoeveelheid gegevens, die op een server in Californië stonden. Hij toonde hoe Kdb het neusje van de zalm is op het gebied van database-technologie - met on line verwerking van transacties en tijdgerelateerde analyse van relationele databases - via het Web. Hij demonstreerde ingewikkelde ad hoc zoekopdrachten op miljoenen records, waarbij de resultaten ogenblikkelijk binnenkwamen. Het publiek was vooral onder de indruk van de beperkte grootte van de database, amper 160 kilobytes, een fractie van wat je met de gebruikelijke software zou kunnen verwachten.

Kx is in de softwaresector een van de koplopers op het gebied van innovatie. Onder de klanten van Kx vinden we grote namen als Lehman Brothers, Zurich Insurance Group, CSFB, CIBC-Oppenheimer en The Bank of New York. Kx heeft zijn hoofdzetel in Palo Alto (Californië, V.S.) en heeft zich met zijn technologie een wereldreputatie verworven. Nadere informatie over de onderneming is ten vinden op www.kx.com.

UNS

Contactpersoon: Abby Gruen van Gruen Communications, tel.: +1 914-833-4182, of per fax: +1 914-833-4183, of via e-mail: abby@kx.com

'Company News On-Call': https://www.prnewswire.com/comp/136510.html of per fax: +1 800-758-5804, toestel 136510.

Website: https://www.kx.com

02 jul 99 09:41