Circuit Park Zandvoort

100 jaar autosport en historie Circuit van Zandvoort

7 July 1999

Lammers demonstreert Le Mans sportscar in Marlboro Masters

Eén van de vele speciale attracties tijdens de 9e Marlboro Masters, 7-8 augustus a.s. op het Circuit Park Zandvoort, is de demonstratie die Jan Lammers zal verzorgen met de Lola-Ford sportscar waarmee hij onlangs heeft deelgenomen aan de 24-Uursrace van Le Mans. Inmiddels hebben zich al meer dan 50 coureurs uit 19 landen aangemeld voor de belangrijkste internationale Formule 3-race, onder wie de talentvolle Christijan Albers.

Op de lange rechte baangedeelten in Le Mans bereikten Jan Lammers, Peter Kox en Tom Coronel met hun Lola sportscar tijdens de 24-uursrace een topsnelheid van zo'n 350 km/h! Dat belooft wat voor de Marlboro Masters, want Jan Lammers zal tijdens dit evenement een demonstratie geven met de roodwitblauwe bolide van Racing for Holland. De open tweezits Lola B98/10 heeft een midscheeps geplaatste, door Panoz geprepareerde Ford V8-motor met een inhoud van liefst 5970 cm³. De machtig klinkende 6-liter krachtbron is gekoppeld aan een sequentiële 6-versnellingsbak en levert het indrukwekkende vermogen van circa 700 pk! Dat wordt dus rijplezier voor Lammers en kijk- en luistergenot voor het publiek.

De organisatie moet selecteren uit de talrijke aanmeldingen voor de Marlboro Masters of Formula 3: de mindere goden worden niet uitgenodigd. Dan nóg blijven er zoveel sterke inschrijvers over, dat na de kwalificaties op 6 en 7 augustus een 'Laatste Kans'-race noodzakelijk is om het veld van 28 gekwalificeerden met vijf rijders aan te vullen tot het maximum aantal deelnemers van 33 voor de hoofdrace van 8 augustus. De ruim 50 gretige F3-rijders die zich al hebben aangemeld, vertegenwoordigen 19 nationaliteiten en de vier belangrijkste F3-kampioenschappen ter wereld: in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië.

Uit eerstgenoemde serie hebben zich drie Nederlanders gemeld: Marlboro-coureur Christijan Albers, Wouter van Eeuwijk en Walter van Lent. Albers is inmiddels opgerukt naar de tweede plaats in het Duitse kampioenschap mede dankzij zijn tweede seizoenszege, op de Norisring. Natuurlijk staat ook het Nederlandse team Van Amersfoort Racing op de lijst, met de Zuid-Afrikaan Etienne van der Linde en de Duitser Thomas Mutsch. Andere toppers bij onze oosterburen zijn Robert Lechner, Thomas Jäger, Marcel Fässler en Timo Scheider.
Ook het Engelse kamp wil een sterke afvaardiging aan de start zien. We noemen ex-wereldkampioen karting Marc Hynes, Paul Stewart Racing met Luciano Burti en Andrew Kirkaldy, Formule Ford-kampioen Jenson Button, en de snelle Indiër Narain Karthikeyan. Tot de Franse kanshebbers behoort onder meer Julien Beltoise, zoon van ex-F1-coureur Jean-Pierre Beltoise, die in 1968 in Zandvoort Jackie Stewart flankeerde op het podium. Uit de Italiaanse serie komen onder anderen Davide Uboldi en Enrico Toccacelo.

Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met:

Dirk Buwalda
media@circuit-zandvoort.nl