LANCE ARMSTRONG'S RIDE FOR THE ROSES IN NEDERLAND

Datum: 25 augustus 1999

LANCE ARMSTRONG'S RIDE FOR THE ROSES 29 AUGUSTUS IN NEDERLAND

Op zondag 29 augustus wordt voor de tweede maal de Nederlandse Ride for the Roses georganiseerd. De Ride for the Roses is een charitatieve fietstocht ten bate van de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelminafonds (KWF), naar het voorbeeld van het initiatief van Lance Armstrong. In 1997 organiseerde The Lance Armstrong Foundation in Armstrong’s woonplaats Austin (Texas) de Ride for the Roses. In 1998 werd dit initiatief succesvol door de Stichting Ride for the Roses ten bate van de Nederlandse Kankerbestrijding in Nederland geïntroduceerd.

Aan de Ride for the Roses zullen in 1999 naar schatting meer dan 2.500 wielrenners deelnemen.

CONCEPT
Het concept van de Ride for the Roses bestaat uit de deelname van bekende (oud-)wielrenners, sporters en prominenten gekoppeld aan de fietstoerist. Voor de toerist is het de uitdaging om eenmaal in hetzelfde peloton te fietsen als de vedetten van vroeger en vandaag.

BESCHRIJVING
De tocht kent twee afstanden: een cyclosportieve tocht van 120 kilometer en de toertocht van 45 kilometer. De cyclosportieve tocht van 120 kilometer wordt verreden onder politiebegeleiding over een afgezette weg. De eerste 100 kilometer zal een maximale snelheid van 30 km/u aangehouden worden door de profs. De laatste 20 kilometer worden als wedstrijd gereden.

NIEUW: SKATE FOR THE ROSES
Ter gelegenheid van de Ride for the Roses vindt een skatecriterium plaats: Noordzee FM Skate for the Roses. Er is gekozen voor de benaming "criterium" omdat de meeste skatetochten een toeristisch karakter hebben. De Skate for the Roses onderscheidt zich omdat op een gesloten parcours de skaters ronden afleggen op tijd (zes rondes van 2,5 km).

DEELNEMERS/PROMINENTEN
Tal van prominenten hebben hun medewerking/deelname toegezegd: Jan Janssen, Maarten Ducrot, Rintje Ritsma, Leontien van Moorsel, Hennie Kuiper, Gerrie Knetemann, Theo de Rooy en vele anderen. De ploegen van Polti, Jack & Jones, Batavus Big Star doen mee, evenals de schaatsploeg SpaarSelect (o.m. Gianni Romme, Erben Wennemars en Jan Bos). Fanaat of niet, iedere wielerliefhebber wil toch een keer met zulke namen in één koers fietsen. Ambassadeurs van de Ride for the Roses zijn onder meer Erik Breukink, Erica Terpstra, Leo van Vliet, Peter Post en Dries van Agt.

ORGANISATIE
De organisatie is in handen van Stichting Ride for the Roses, ondersteund door de hoofdsponsors Giant en Shimano en de partners Het Parool, Fiets, Noordzee FM, NOC*NSF en KNWU.

KOSTEN
Het inschrijfgeld bedraagt ƒ 50,- voor de tocht van 120 km en ƒ 15,- voor de tocht van 45 km. KNWU licentie- en ledenkaarthouders krijgen ƒ 5,- korting. Het inschrijfgeld voor het skatecriterium bedraagt ƒ 25,-. Aanmelden voor Ride of Skate for the Roses kan telefonisch, via de website van Ride for the Roses, of op de dag zelf in het Velodrome.

PLAATS EN TIJD
Inschrijven fietstocht: 10.00 - 11.00 uur. Start fietstocht: vanaf 11.00 uur. Inschrijven skatecriterium: 10.00 - 12.00 uur. Start skatecriterium: 12.00 uur.

Adres: Velodrome
Sportpark Sloten