Lancering 'excellence programme' voor studentenondernemers

Erasmus Centre for Entrepreneurship start met pilot om studeren en ondernemen voor voltijdstudenten mogelijk te maken.

ROTTERDAM, 20120601 -- Vandaag maken het Erasmus Centre for Entrepreneurship van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en Sagamores bekend, dat zij in september een nieuw programma lanceren: het Students Entrepreneurs Excellence Programme (StEEP). Dit onderwijsprogramma maakt het voor studenten mogelijk een succesvol eigen bedrijf te combineren met een volwaardige academische opleiding. Een novum in Nederland en Europa.

Nederland heeft een reputatie als meest ondernemende land van de Europese Unie. Met ruim boven 25.000 [1] ondernemers onder de 25 ontstaan soms echter ongewenste neveneffecten, zoals “college drop-outs”. In de V.S. al een bekend fenomeen, met bijvoorbeeld Mark Zuckerberg (Facebook) en Steve Jobs (Apple). Topondernemers, die er niet in slaagden bedrijf en studie te combineren.

Sagamores, een stichting ter bevordering van jong ondernemerschap, onderzocht voor Nederland de achterliggende reden. Groot probleem bleek de gebrekkige flexibiliteit in het onderwijscurriculum. “Er zijn gevallen waarbij student-ondernemers een course finance niet haalden, omdat ze op dat moment voor een grote investeerder aan het pitchen waren in Engeland. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Haal zulke kennis naar de collegezaal en inspireer leeftijdsgenoten”, aldus Steijn Pelle (Voorzitter Sagamores Foundation en ondernemer) . “Juist door de theorie van onderwijs en de praktijk van ondernemerschap te combineren, zorg je voor betere academici en sterkere ondernemers – kortom een win-win situatie” meent Bernd Damme (ondernemer, Cravatta Pelliano en Eye-wear.nl).

Student Entrepreneurs Excellence Programme
Tijdens de Global Entrepreneurship Week 2010 besloot Sagamores een topondernemersregeling te ontwikkelen voor het hoger onderwijs. Dit streven ontving de warme steun van de regering. Demissionair Minister Van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Maxime Verhagen, spoorde Sagamores aan een academische partner te vinden. De EUR bleek bereid mee te werken. “Dit is een prima initiatief”, meent Pauline van der Meer Mohr, voorzitter van het college van bestuur van de EUR.

StEEP voorziet, naast flexibiliteit op gebied van tentamens en aanwezigheidsplicht, in extra begeleiding van student-ondernemers. Bijvoorbeeld door business planningssessies met een studieadviseur, periodiek overleg met een mentor/topondernemer, en deelname aan internationale conferenties en masterclasses.

Tijdens de StEEP pilotfase, die in september van start gaat, is slechts plaats voor maximaal 10 uiterst gemotiveerde bachelor- of masterstudenten. Een strenge toelating staat borg voor de kwaliteit van de deelnemers. ''Het programma is echt bedoeld voor de uitblinkers onder de student-ondernemers. Jonge mensen met bewezen succes”, aldus Hendrik Halbe van het Erasmus Centre for Entrepreneurship..

StEEP word ondersteund door drie succesvolle ondernemers, zelf “college drop-outs”: Pieter Zwart van CoolBlue (35), Bernd Damme (22) en Danny Mekic’ van NewTeam (25). Pieter Zwart vat de boodschap bondig samen: “Het is tijd dat studenten zelf een bedrijf starten, in plaats van alleen maar bedrijven te bestuderen”.

Over ECE                                                                                                                           Het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) heeft als doel het stimuleren en voorbereiden van studenten en onderzoekers om op ondernemende wijze hun kennis en vaardigheden toe te passen. Dat kan als zelfstandige, maar ook als ondernemende medewerker binnen een organisatie. Om dit te bereiken heeft het ECE diverse evenementen en programma’s.

Over Sagamores                                                                                                               Young Entrepreneurial Sagamores (Sagamores), een stichting ter bevordering van jong ondernemerschap, hoopt haar doelgroep te inspireren tot een meer ondernemende houding en mindset. Door het organiseren van inspirerende evenementen, door advies te geven aan het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en door een netwerkfunctie te vervullen. Sagamores wil een cultuuromslag bewerkstelligen: ondernemerschap als realistisch carrièreperspectief.

[1] Op basis van cijfers van de Kamer van Koophandel Nederlandblijk dat tussen 2006 en 2010 in totaal 45.700 ondernemers onder de 25 zich hebben ingeschreven in het handelsregister.

Deel: ' Lancering 'excellence programme' voor studentenondernemers '