Lancia stapt op de AutoRAI met één been de 21e eeuw binnen

(11 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Het meest chique Italiaanse volumemerk gaat met vertrouwen de eindsprint van het huidige millennium in. De verkopen verlopen in ons land al naar tevredenheid: stabiel en op een goed niveau. De nieuwe '99 Lancia's zien er zo veelbelovend uit dat Lancia er dit jaar op rekent nog eens een stap vooruit te kunnen nemen.

Maar ook de wat verdere toekomst ziet er veelbelovend uit. Een bezoek aan de AutoRAI zal zelfs duidelijk maken dat Lancia in feite al met één been de veel besproken 21e eeuw binnenstapt. Als geen andere auto op de tentoonstelling laat de Lancia Dialogos immers zien welke geavanceerde technieken en verfijnde designs de Italianen de komende tijd toe gaan passen om comfort, veiligheid en vooral ook dynamiek naar een niet eerder vertoond niveau te brengen.

Een van de belangrijkste bezoekadressen van de tentoonstelling wordt zonder twijfel de Lancia-stand. Waar naast een groot aantal nationale primeurs ook een uniek studiemodel te zien is. De Lancia Dialogos. In alle opzichten een auto van de 21e eeuw. Noblesse oblige. Zijn design is dus een zeer geslaagde synthese van klassieke en ultramoderne vormen en details. Denk aan een echte radiateur à la Lambda, de langgerekte motorkap en een bijzonder sierlijke carrosserie. Door het ontbreken van zichtbare handgrepen, wissers en spiegels is het geheel niet alleen aërodynamisch optimaal, maar oogt de auto ook prachtig strak. Dankzij de geheel vlak weggewerkte beeldschermen en een computer-achtige menubesturing tussen de stoelen geldt iets soortgelijks precies zo voor het interieur.
In de wandelgangen van de Italiaanse autowereld gaat het verhaal dat veel van zijn lijnen over enkele jaren in de toekomstige generatie van de Lancia k terug te vinden zullen zijn. Maar ook in talloze andere opzichten is de Dialogos het bekijken waard. Zijn techniek is bijvoorbeeld uiterst verfijnd. Bij het naderen van de auto opent de EGO-chipkaart de deuren op afstand. Ontspannen in- en uitstappen is geen enkel probleem dankzij elektrisch naar buiten draaiende fauteuils. Eenmaal in je stoel aangekomen valt de blik op beeldschermen die de rol van het klassieke dashboard overnemen. Het stuurwiel is van links naar rechts omklapbaar.
Sterker nog: de Dialogos herkent de bestuurder meteen en stelt alles precies zo af als die het graag heeft. Van de geluidsinstallatie, via de vering en de automatische versnellingsbak tot de zitpositie, de stand van de pedalen en de klimaatregeling. Wat dat laatste betreft: een bijzonder innovatieve klimaatregeling circuleert de lucht ongekend gelijkmatig door de auto. Futuristisch? In zekere zin natuurlijk wel. Maar vergeet niet dat bijvoorbeeld de adaptieve cruise-control met radartechniek en cameraatjes die rondom met de bestuurder meekijken echt al in de planning staan. Net als een extreem intelligente en efficiënte versnellingsbak. De Dialogos mag dan de auto van de 21e eeuw zijn... dat derde millennium is inmiddels minder dan een jaar van ons verwijderd!

Lancia Y: primeur van de Elefantino rosso
De Lancia Y is nog eens flink opgewaardeerd. Zo verdient standaard stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling op alle uitvoeringen zeker vermelding. Maar de Y-uitvoeringen krijgen ook nog meer luxe en veiligheid mee, krachtiger motoren en zelfs compleet nieuwe uitvoeringen. Vooral de introductie van de Lancia Y Elefantino rosso - gesierd met het traditionele rode olifantje uit de autosport - springt daarbij in het oog. Gespierd, exclusief, dynamisch en toch met een prijskaartje dat ruim onder de dertig mille blijft. De Elefantino rosso mikt op kopers die waarde hechten aan een compact formaat, maar tegelijkertijd staan op uitstraling, exclusiviteit en een portie dynamiek. De Elefantino rosso staat op een speciaal ontwikkeld verlaagd onderstel met brede sportbanden om fraaie 15 inch lichtmetalen velgen. Maar heeft ook de sterke 1.2-liter 16V motor met een bijpassend sportief gespatieerde versnellingsbak. Een verbluffend sportieve auto.
Naast een aantal verfijnde uiterlijke design details straalt ook het interieur klasse uit. Naast de titaankleurige meters is het met middengedeelte van het dashboard is bijvoorbeeld met fraai alcantara afgewerkt. Dat overigens ook op de stoelen te vinden is. Die zijn bekleed met een exclusieve combinatie van stof en alcantara. Stuur en de pookknop zijn met leer bekleed.
De standaarduitrusting van de Elefantino rosso is toch al van hoog niveau:
stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen met impuls-bediening, een toerenteller, in hoogte verstelbare stoel met verstelbare lendensteun, in hoogte verstelbaar stuurwiel, hoofdsteunen achterin en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. De nieuwe Lancia Y 1.2-16V Elefantino rosso kost 29.450 gulden.
Maar zoals gezegd valt er rond de Lancia Y meer nieuws te melden. Zo is er nu een 60 pk/44 kW sterke Lancia Y 1.2 Elefantino blu uitvoering. Rapper, maar vooral ook merkbaar soepeler. Zeker als je naar zijn prijskaartje van 23.990 gulden kijkt een buitengewoon aantrekkelijke aanbieding. Net als alle Lancia Y-versies krijgt hij naast zijn toch al uitgebreide uitrusting nu ook stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling mee. Ook de Y 1.2 LS- en de Y 1.2-16V LX-uitvoeringen zijn weer een stapje verder opgewaardeerd. Bij de laatste valt bijvoorbeeld de standaard toepassing van airconditioning op.

Lancia k: nieuwe motoren
Adel verplicht. Daarom wordt ook de meest verfijnde Lancia steeds verder geperfectioneerd. Soevereine prestaties, comfort, de bescherming van de inzittenden en een chique uitstraling spreken bij de Lancia k al voor zich. In de nieuwste generatie wordt dat nog een stapje verder gevoerd. Nieuwe motoren, een geavanceerde veiligheidstechniek met onder andere side-airbags en xenon koplampen brengen de Lancia k eens te meer naar een toonaangevend niveau. Maar de Lancia k heeft ook de Italiaanse primeur van een zeer compact radio- en navigatiesysteem. Dat in zijn geheel in het standaard formaat radiovak past. Een ander opvallend detail is de zitplaats-sensor in de rechter stoel. De airbag en bijbehorende side airbag treden alleen in werking als er daadwerkelijk iemand zit. Mocht de auto onverhoopt bij ongeval betrokken raken, dan kan dat wellicht de kosten van een nieuw dashboard schelen.
De echte hoofdrol is bij deze nieuwe Lancia k generatie zonder twijfel weggelegd voor de nieuwe motoren. Ze bestrijken een breed gebied: van 100 kW/136 pk tot maar liefst 162 kW/220 pk. Er is een drietal vijfcilinders, die onder andere opvallen door hun ongekend trillingvrij karakter: de 2-liter 20V, de 2-liter 20V Turbo en de 2.4JTD met directe common-rail dieselinspuiting. Daarnaast is er ook nog de imposante 3-liter V6-24V. De Lancia k zescilinder is nu ook leverbaar met een adaptieve - intelligent werkende - automatische transmissie, die desgewenst ook sequentieel met de hand geschakeld kan worden.
De meest gespierde Lancia k versies krijgen overigens ook een krachtiger remsysteem mee. Brembo ontwikkelde voor dat doel aangepaste schijfremmen met een maar liefst tien procent verbeterde werking. Zodat zelfs een dynamische afdaling in de bergen geen enkel probleem mag zijn.

Lancia Delta: onderscheidend vermogen
Ook in de zogenaamde populaire middenklasse is het mogelijk om je te onderscheiden. De Lancia Delta en Delta HPE. Twee sprekende voorbeelden van het Lancia Granturismo-concept: een mix van sportiviteit, luxe, stijl en raffinement. Auto's die zowel uiterlijk als op het gebied van het rijpezier net dat beetje extra bieden. Nu meer ontspannen dan ooit, want airconditioning is nu standaard in alle uitvoeringen.
Zowel de elegante vijfdeurs - de Delta - als de sportieve driedeurs Delta HPE bieden onnavolgbare rijkwaliteiten en uitstekende prestaties. Onder de kap is een keuze uit de 1.6-16V, 1.8-16V VVT, 2.0 HF turbo, de 1.9 td. Waarbij zelfs de basiskrachtbron, als je daar tenminste van mag spreken al onverwacht goede prestaties levert. Niet voor niets is hij een zeer populaire keuze. De Lancia Delta 1.6-16V laat bijvoorbeeld een top van 190 kilometer per uur voor zich noteren.

Naast hun uitstraling - strakke lijnen, ingetogen sportiviteit, rondom in carrosseriekleur uitgevoerd - onderstrepen de Delta en de Delta HPE hun afstamming ook met een bijpassend chique en comfortabel interieur. Met grote en goed gevormde stoelen, bekleed met Alcantara en luxe stoffen. De uitzonderlijk complete uitrusting spreekt bijna vanzelf. Stuurbekrachtiging, airbag-techniek elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling, getint glas, toerenteller, in hoogte verstelbaar stuur en -bestuurdersstoel, regelbare lendensteunen, een midden armsteun voorin, asymmetrisch gedeelde en neerklapbare achterbank met hoofdsteunen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en - zoals gezegd - airconditioning. De Delta HPE geeft dat alles een extra snufje sportiviteit door zijn nog strakkere lijn, uitgebouwde wielkasten, een scherp gelijnd front en in kleur gespoten grille, bumperspoilers, achterspoiler, de zijskirts en spiegels. Sportieve elegance pur sang. Zoals gezegd, is de 1.6-16V om voor de hand liggende redenen favoriet bij de kopers. Voor de meest veeleisende automobilisten loopt de motorenlijn door tot de 2.0-16V turbo HE. Een krachtbron die de rijke autosporttraditie van het merk weerspiegelt: 142 kW/l93 pk, 225 kilometer per uur en een sprint van stilstand naar honderd in 7,5 seconden. Letterlijk en figuurlijk onderscheidend vermogen.

Lancia Dedra: business class
Je zou de nieuwste generatie van de Lancia Dedra sedan en Dedra stationwagon als volgt kunnen kenschetsen: business class voor een economy prijs. Het zijn auto's die zowel de verwende zakelijker rijders als zéér verwende particuliere automobilisten aanspreken. De Dedra en Dedra SW stralen de klasse uit die de kopers eigenlijk per definitie van een Lancia verwachten. Ruime, comfortabele, representatieve en zeker ook dynamische automobielen met net dat beetje extra.
In de nieuwste modelgeneratie is de Lancia Dedra niet alleen qua design verder verfijnd, maar is ook veel werk gemaakt van zijn interieur en de techniek. Naast alle zaken waar we al op rekenen, krijgen alle uitvoeringen nu standaard een automatisch geregelde airconditioning mee. Klimaatregeling dus. Doorgaans voorbehouden aan de meest luxe limousines. Ook een compleet audio-systeem is standaard. Verder vallen zaken op als houtaccenten op de middenconsole, sierlijke donkerblauwe meters en fraaie nieuwe bekledingsstoffen. Leer en Alcantara, desgewenst in combinatie met Recaro sportstoelen, zijn ook leverbaar. Op technisch gebied zijn de belangrijkste verbeteringen: aanpassingen aan het onderstel, een nieuwe stuurbekrachtiging, standaard montage van brede 185/65-series banden en een nieuwe 1.6-16V krachtbron. Hij is goed voor niet minder dan 103 paarden krachten en staat dus al borg voor uitstekende prestaties. De andere keuzemogelijkheden: de 1.8-16V VVT en de 1.9 td. Alles bij elkaar een drietal efficiënte en bovenal zeer dynamische motoren.

De nieuwe Lancia z
De Lancia z. Een ruimtewagen - of zo u wilt MPV - met een bijzonder chique, exclusieve uitstraling. Ruim en zo comfortabel dat hij borg staat voor volkomen ontspannen reiskilometers. Hij koppelt de luxe en het comfort van een limousine aan de ongekende veelzijdigheid van een monovolume model.
Vijf, zes of zelfs zeven personen in alle comfort en in stijl laten reizen is met de Lancia z goed mogelijk. Een ingetogen, representatieve ruimtewagen met de klasse van een Lancia en een luxueus ingericht, maar bovenal enorm veelzijdig interieur. Met bijzonder comfortabele fauteuils - de voorste zijn zelfs draaibaar - en ook achterin perfect toegankelijk door een grote schuifdeur aan beide zijden.
Zijn verfijnde design valt op door strakke lijnen en harmonische verhoudingen. Niet alleen fraai, maar ook bijzonder effectief. Enorm stil bijvoorbeeld. Zijn luchtweerstand doet menig sedan- of hatchback model verbleken. Dat vindt zijn gebruiker terug in een verrassend laag verbruik en een topsnelheid van 195 kilometer per uur. Uiteraard vind je dat gevoel voor niveau en de stijl ook terug in de gebruikte materialen. Denk aan de exclusieve Alcantara bekleding in de LX-versies. Ook leer behoort tot de mogelijkheden. Door de uitgebreide verstelmogelijkheden is de inrichting van de Lancia z bijzonder veelzijdig. De fauteuils voorin zijn 180 graden te draaien voor een picknick of natuurlijk een werkgesprek onderweg. Fauteuils verplaatsen, omklappen tot armsteun of tafeltje, zitmeubels uitnemen, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Ook het sierlijke dashboard past in dat concept. De hoog geplaatste schakelpook helpt mee om ruimte te scheppen. En zorgt voor een compleet strakke vloer van voor tot achter.
De Lancia z staat borg voor comfortabele en tegelijk dynamische rijeigenschappen. Ook zijn rijke standaarduitrusting verdient vermelding: luxe fauteuils voor- en achterin, klimaatregeling, warmtewerend glas, airbags, vier of desgewenst zelfs zes bedienbare ramen, elektrisch verstelbare en -verwarmde spiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een lucht recirculatiesysteem, afdekscherm over de bagageruimte en een in hoogte verstelbaar stuurwiel en bestuurdersstoel.
Een 108 kW/l47 pk sterke 2-liter turbokrachtbron zorgt voor kracht en souplesse. Veelrijders kunnen ook terecht bij de 2.1-liter turbo diesel. Die ook al opvalt door zijn enorme trekkracht. Hij levert 80 kW/109 pk.

U vindt de Lancia-stand in de Hollandhal, standnummer 1108.

Deel: ' Lancia stapt op de AutoRAI met één been de 21e eeuw binnen '




Lees ook