Ingezonden persbericht

Landelijke 'autoreclame' voor Rotterdamse tram

Rotterdam, 8 maart 2013

Nu er op alle lijnen nieuwe, moderne en comfortabele Citadis-trams rijden start het openbaar vervoerbedrijf van regio Rotterdam, de RET een campagne om reizigers te attenderen op de verbetering in kwaliteit en comfort. De landelijke campagne lijkt op reclame voor een nieuwe, luxe auto. Met de imagocampagne wil de RET nieuwe reizigers aan te trekken en bestaande reizigers vaker met de tram laten reizen.

Film en video, foto's en brochures van de nieuwe campagne lijken op de manier waarop luxe auto's worden aangeprezen. De campagne accentueert comfort, ontspanning, gevoel van vrijheid en de verbindende (sociale) factor van het openbaar vervoer.

In de campagne legt de RET de focus op de reisbeleving en onderstreept het de omvang van haar vervoersnetwerk met meerdere verbindingen naar de belangrijkste plaatsen in de stad. Ook wordt gewezen op het nieuwe, comfortabele materieel en de verbeterde toegankelijkheid. Potentiële en nieuwe reizigers wordt in de campagne ook gewezen op de vrijheid om te reizen, de ontspannen manier van reizen en de extra tijd die reizen met het openbaar vervoer biedt om na te denken, te ontspannen of te werken.

Het gaat de RET met de nieuwe campagne niet alleen om bestaande reizigers die vaker met de tram reizen en om nieuwe tramreizigers - het gaat óók om de verbetering van het imago van het openbaar vervoer in het algemeen en dat van de RET in het bijzonder.

De Rotterdamse tram wordt in de campagne neergezet als 'een uniek vervoersmiddel gemaakt voor de stad en dus gemaakt voor de individuele wensen en behoeften van reizigers'. In de campagne heeft de tram de uitstraling van een luxe vervoermiddel met een knipoog naar bestaande reclames voor auto's. De campagne laat het ook buiten de regio Rotterdam zien dat het openbaar vervoer hier van hoge kwaliteit is.

De nieuwe RET-campagne is te zien in reclamespots op zowel regionale als landelijke televisie als ook op beeldschermen in de stad en bij grote benzinestations in de regio Rotterdam. Ook zijn er onder meer spotjes op radio, reclameposters in de abri's en advertenties in landelijke dagbladen en worden er speciale promotieteams ingezet. Via de speciale website www.ikwileentestrit.nl wordt nog veel meer verteld over de nieuwe trams en kunnen bezoekers gratis vervoersbewijzen voor een testrit aanvragen.

De RET heeft de afgelopen jaren 113 nieuwe trams van het type Citadis I en II in gebruik genomen - de laatste eind vorig jaar. Tegelijkertijd zijn perrons verhoogd om het in- en uitstappen te vergemakkelijken en zijn de haltes voorzien van actuele reisinformatie.

Deel: ' Landelijke 'autoreclame' voor Rotterdamse tram '