( BW)(TX-LANDMARK-GRAPHICS)(HAL) Landmark lanceert nieuwe softwaresuite voor ontginningsplanning.   Business/Energy Editors & High-Tech Writers   HOUSTON--(BUSINESS WIRE)-19 februari, 2003--   Softwaresuite zorgt voor aanzienlijke cyclustijdreductie bij de             ontginningsplanning   De Landmark Graphics Corporation, een dochteronderneming van (NYSE:HAL), presenteerde vandaag de nieuwe softwaresuite DecisionSpace(TM), een softwarepakket voor de ontginningsplanning. Met deze suite, die bestaat uit de applicaties AssetPlanner(TM), TracPlanner(TM) en PrecisionTarget(TM), kunnen ontwikkelingsteams in een mum van tijd boorpaden ontwikkelen voor meerdere platformen, zowel voor nieuwe als voor zogenaamde brown-field-ontwikkelingscenario's. Dankzij geavanceerde ontginningsplanning en workflow-technologie worden cyclustijden geminimaliseerd.   "E&P-bedrijven staan permanent onder druk om de cyclustijden te reduceren en het rendement per reservoir te maximaliseren", zij Andy Lane, CEO van Landmark. "Landmark ontwikkelt ook in de toekomst software die antwoorden biedt op deze uitdagingen van de industrie. Het DecisionSpace-pakket reduceert de cyclustijd bij de ontwikkeling van nieuwe ontginningsvelden en zorgt voor een productiestijging dankzij een uitzonderlijk accurate boorplanning."   Met AssetPlanner genereren teams automatisch productiedoelen voor verschillende reservoirmodellen. Met deze software kan een reservoirdoel gecreëerd worden op basis van gefilterde eigenschappen in deze modellen, die een geoptimaliseerde drainage-veldplanning toelaten. Met TracPlanner kunnen op korte tijd interactief exploratie- of ontginningsscenario's gecreëerd en gevisualiseerd worden. TracPlanner biedt ontwikkelingsteams bovendien de mogelijkheid solide budgetprognoses te maken voor de start van de gedetailleerde projectplanning. PrecisionTarget, gebaseerd op een oorspronkelijk door Statoil ontwikkelde technologie, zorgt voor een hoogprecieze boorplaatsing dankzij de inachtneming van geofysische, geologische en mechanische onbekenden. Met deze drie applicaties beschikken ontwikkelingsteams over een volledig pakket voor de ontginningsplanning in het kader van de nieuwe softwaresuite DecisionSpace(TM), het meest geavanceerde softwarepakket voor ontwikkelingsteams.   Statoil gebruikt PrecisionTarget voor alle belangrijke planningswerkzaamheden, het bedrijf is ervan overtuigd dat deze technologie een essentieel bestanddeel van de ontginningsplannign vormt. "Statoil zet de PrecisionTarget-technologie in op alle Heidrun-boorinstallaties: eerst voor de planning, daarna voor de eigenlijke uitvoering" verklaarde Oddvar Lotsberg, ingenieur bij Statoil. "Dit tool en de bijbehorende processen zijn belangrijke elementen bij de realisatie van een optimale boorplaatsing in een reservoir."   Met deze technologie duur het genereren van precieze ontginningsplannen slechts enkele uren of dagen, geen weken of maanden meer", zij Bill Sanstrom, vice-president van de divisie Drilling, Production en Economic Systems bij Landmark. "De technologie maakt gebruik van de standaard-visualisatieomgeving van DecisionSpace (TM) en kan met het oog op een naadloze workflow in OpenWorks en 3D DrillView geïntegreerd worden. Op die manier kunnen onze klanten hun boorinstallaties sneller, preciezer en efficiëanter plannen."   Landmark is de belangrijkste leverancier van software voor de olie- en gaswinningsindustrie. De door Landmark aangeboden oplossingen omvatten software voor exploratie, productie, boorwerkzaamheden, beslissingsanalyse en gegevensmanagement. Daarnaast ondersteunt Landmark zijn klanten ook bij de optimalisering van hun technische en zakelijke processen. Meer informatie over Landmark vindt u onder www.lgc.com.   Halliburton, opgericht in 1919, is één van de grootste leveranciers van producten en diensten voor petroleum- en energiebedrijven ter wereld. Via de divisies Energy Services Group en Engineering and Construction Group biedt het bedrijf haar klanten een uitgebreid gamma producten en diensten. Meer informatie over Halliburton vindt u onder www.halliburton.com.   Landmark, het Landmark-logo, Open Works, 3D DrillView, DecisionSpace, AssetPlanner TracPlanner en PrecisionTarget zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van de Landmark Graphics Corporation   --30--EB/ho*   CONTACT: Halliburton Public Relations, Houston       Beverly Scippa, 713/676-7926       beverly.scippa@halliburton.com

Deel: ' Landmark lanceert nieuwe softwaresuite voor ontginningsplanning '