Gemeente Sneek

Panschipper 2001

PANSCHIPPER 2001: LEENDERT VAN DER MEER

De Schipper in de Orde van de Sneker Pan 2001 is de heer Leendert van der Meer uit Sneek.

De gemeente Sneek volgde de voordracht van de Koninklijke Watersport Vereniging Sneek en benoemde de 58-jarige Van der Meer bij de opening van de Sneekweek tot Panschipper. De benoeming vond plaats in de tuin van het stadhuis, waar burgemeester mr. Siebold Hartkamp de koekenpan overhandigde die aan de orde verbonden is.

De verdienstelijkheden van de heer Van der Meer voor de zeilsport in het algemeen en de Sneekweek in het bijzonder, zijn niet gering. De KWS noemt hem "iemand die als vrijwilliger - zonder op de voorgrond te treden - enorm veel werk verricht". In het 2001, het Jaar van de Vrijwilliger, komt hem dus veel lof en hulde toe.

Leendert van der Meer is al bijna twintig jaar betrokken bij de organisatie van de Koninklijke Watersport Vereniging Sneek. Zoals zoveel zeilers met opgroeiende kinderen, was hij eerst vooral actief bij de sectie jeugd. Later verplaatste hij zijn werkterrein naar het drijvend materieel van de KWS, waarvan hij de verantwoordelijkheid voor de zorg op zich nam. Met een maximum aan inzet en een minimaal beroep op financiële middelen was hij jarenlang de ruggengraat van de sectie Materieel, waarvan negen jaar in de hoedanigheid van voorzitter. Daarnaast was hij gedurende acht jaar lid van het wedstrijd comité en zat hij negen jaar in het algemeen bestuur van de KWS.

Deel: ' Leendert van der Meer benoemd tot panschipper Sneek '