Zoetermeer, 7 januari 1999

hotel-restaurant valuas en restaurant onder de boompjes

UITGEROEPEN TOT LEERBEDRIJF VAN HET JAAR 1999

Op donderdag 7 januari werden hotel-restaurant Valuas in Venlo en restaurant Onder de Boompjes in Overloon uitgeroepen tot Leerbedrijf van het Jaar 1999 in respectievelijk de hotel- en restaurantsector.

Dit gebeurde tijdens de SVH Manifestatie, onderdeel van de Horecava. Beide bedrijven waren voorgedragen door Gerard Strikker, consulent-rayonmanager bij SVH Onderwijscentrum.

De jury heeft hotel-restaurant Valuas de titel Leerbedrijf van het Jaar 1999 onder meer toegekend op basis van het feit dat de ondernemersfamilie Swaghoven de bedrijfsvoering evenredig heeft verdeeld naar capaciteit en affiniteit en hun streven daarbij is om "goed te zijn". Het motto van de familie is: "Investeren in ambitieuze mensen is de garantie voor een goed personeelsbestand". Hotel Valuas is volgens de jury een begrip in Venlo en omgeving door de wijze van samenwerking met collega's en scholen. Veel leerlingen van toen zijn nu ondernemers en leidinggevenden in diverse keukens. Daaronder bevinden zich grote namen in de huidige culinaire top. De familie neemt deel aan stuur- en werkgroepen en aan examinering en ondersteunt regionale initiatieven en activiteiten.

Restaurant Onder de Boompjes kreeg de titel onder meer toegekend op basis van het feit dat er geen structurele werving plaatsvindt. Er is volgens de jury voldoende spontaan aanbod van leerlingen en stagiairs. Het belangrijkste selectiecriterium is "enthousiasme voor het beroep". Naast een goed opleidingsklimaat zijn er zeer goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Om eenieder vrije dagen en uren te kunnen garanderen, is het bedrijf twee dagen per week gesloten. De leermeester krijgt een halve dag extra vrij als er goed is gepresteerd.

De winnende bedrijven kregen de bij de titel behorende Tjalling Teitsma Trofee uitgereikt. Tevens ontvingen zij pr-ondersteuning en een bedrag van 500 voor de personeelspot.

Iedere consulent-rayonmanager van SVH Onderwijscentrum droeg enkele maanden geleden een aantal leerbedrijven voor. Uit deze voordrachten werden in eerste instantie zon dertig leerbedrijven geselecteerd. Bij de tweede selectie bleven twaalf bedrijven over (vier in de café/bar/discotheeksector, vier in de fastfoodsector, vier in de hotelsector en vier in de restaurantsector). De directieleden van de genomineerde leerbedrijven gaven de jury bestaande uit sociale partners in de horeca, directieleden van de Leerbedrijven van het Jaar 1998 en vertegenwoordigers van SVH Onderwijscentrum een mondelinge toelichting. Bij de beoordeling hanteerde de jury een aantal criteria: personeelsbeleid, deelname aan activiteiten, opleidingsresultaten, doelgroepenbeleid, opleidingsklimaat en geleverde opleidingsinspanningen. Op basis hiervan werd de titel Leerbedrijf van het Jaar 1999 toegekend.

Eerder werd reeds bekendgemaakt dat café Havenzicht in Kamperland in de café/bar/discotheeksector en Kras Snackshop in Tilburg in de fastfoodsector zijn uitgeroepen tot Leerbedrijf van het Jaar 1999.

Deel: ' Leerbedrijf van het Jaar 1999 in hotel- en restaurantsector '