: Tweede Kamer : Leers: VVD zelf verantwoordelijk voor gerommel met A4 (240299)

Leers: VVD zelf verantwoordelijk voor gerommel met A4 (240299)

Den Haag, 24 februari 1999

De VVD huilt grote krokodilletranen om het kabinetsbesluit over het niet aanleggen van de A4, maar in feite maskeert deze partij hiermee alleen haar eigen falen, aldus Gerd Leers, namens de CDA-fractie.

De VVD is kennelijk vergeten dat het minister Jorritsma was die geen belangstelling had voor eerdere voorstellen van het bedrijfsleven voor Publiek Private Samenwerking (PPS). In die voorstellen zouden zowel het rijk als het bedrijfsleven met extra geld over de brug moeten komen om de A4 aan te leggen. Daar hadden Zalm en Jorritsma beiden geen trek in.
Het woord PPS kent niet voor niets twee Ps. Er zal door twee kanten geïnvesteerd moeten worden, bedrijfsleven én het rijk. PPS is geen collectezak om geld op te halen voor projecten waar Paars zelf het geld niet voor over heeft, aldus Leers.

De CDA-fractie is positief over de initiatieven van verschillende banken en bouwbedrijven om de A4 alsnog aan te leggen. Deze verbinding is van groot belang voor een betere ontsluiting van de randstad. Gezien dit belang is het geen verrassing dat het bedrijfsleven nu zelf de handschoen oppakt, die Paars, inclusief de VVD, heeft laten liggen. Het Rijk moet nu ook zijn verantwoordelijkheid nemen en zijn aandeel in PPS op tafel leggen.

Woordvoerder: Gerd Leers, telefoon 013-5344481. Voor verdere informatie: Bieke Oskam, telefoon 070-3182509

Deel: ' Leers (CDA) VVD zelf verantwoordelijk voor gerommel met A4 '