Novem

13-Mar

Leeuwarden scoort internationaal hoog met energiecampagne

De gemeente Leeuwarden grijpt net naast de eerste prijs van de Energy Globe Award. De stad was genomineerd voor de prestigieuze wereldprijs met haar campagne "Leeuwarden, Energiegemeente". Uit 900 inzendingen uit 72 landen werd de Nederlandse inzending geselecteerd, maar moest de inzending uit Mexico uiteindelijk voor laten gaan.

Woensdag 8 maart is tijdens een gala avond in het Oostenrijkse Linz de gemeente Leeuwarden net niet beloond met een eerste prijs in het kader van de Energy Globe Award. De gemeente Leeuwarden was genomineerd voor haar campagne Leeuwarden, Energiegemeente. De inzending uit Mexico werd beloond met de eerste prijs in de categorie Campagnes.

De gemeente Leeuwarden heeft onder aanvoering van de gemeentelijke energiecoördinator, alle in de gemeente actieve energiepartijen om tafel gebracht.
De partners van het samenwerkingsverband zijn Novem, Wereld Natuurfonds, energiebedrijf FRIGEM en de provincie Friesland. Samen hebben zij afspraken gemaakt om energiegebruik terug te dringen, voor het toepassen van duurzaam opgewekte energie en over de inzet van communicatiemiddelen.
Voor de actie 'Leeuwarden Energiegemeente' is een eigen logo gemaakt, er is een nieuwsbrief, een tentoonstelling en een eigen duurzaamheidspiegel. Daarnaast heeft de gemeente haar campagne gecombineerd met concrete acties en voorbeeldprojecten. De zuinigste straat van Nederland is bijvoorbeeld een van de acties van het project 'Leeuwarden Energiegemeente'.

(Quote gemeente)
H. Hafkamp, Wethouder van milieu:,,Samen met energiebedrijf FRIGEM, Provincie, Novem en WNF werken wij aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. De activiteiten zijn het gevolg van de ondertekening van het klimaatverbond in 1992. Door op een enthousiaste manier samen te werken is al veel bereikt, we zijn bezig deze vorm van samenwerking in de toekomst nog meer inhoud te geven door meer partijen te betrekken.''

Bron: Novem

Deel: ' Leeuwarden scoort internationaal hoog met energiecampagne '